شنبه، مهر ۱۰، ۱۳۸۹

گياهان مفيد در سرماخوردگي و آنفلوانزا


دكتر محمد حسين صالحي سورمقي، دكتراي تخصصي فارماكوگنوزي در خصوص گياهاني كه براي تسكين، كاهش و يا درمان سرماخوردگي و آنفلوانزا مفيد هستند، مي گويد:
زنجفيل يا زنجبيل:

 زنجفيل يا زنجبيل قسمت زيرزميني(ريزوم) گياهي با نام علمي Zingiber officinalis و با نام عمومي Ginger است كه از زمان باستان به عنوان دارو و غذا مورد استفاده بوده است.

زنجفيل داراي طبيعت بسيار گرم بوده و به عنوان فرآورده اي گياهي، محرك و معرق مي باشد.
اين خواص به همراه اثرات خوب ضد ميكروب و ضد درد آن، باعث شده كه در تسكين و درمان سرماخوردگي بسيار مفيد باشد.
زنجفيل داراي خواص ديگري از جمله ضد تهوع و استفراغ در موارد حاملگي، ماشيني شدن و شيمي درماني است و داراي اثر كاهش تورم مفاصل در آرتروز و دردهاي دست، پا، كمر و گردن مي باشد.
زنجفيل هم چنين داراي خاصيت ضد آلزايمر و كاهش غلظت خون است. اين خواص باعث شده اند تا صنايع داروسازي زيادي فرآورده هاي متنوعي از آن را به بازار عرضه كنند.
جديدا قطره اي از زنجفيل به نام آرومين(Arheumin) در ايران توليد شده كه در آينده نزديك در داروخانه ها توزيع مي گردد و بدون نسخه در اختيار مصرف كنندگان قرار مي گيرد.
نعناع :
نعناع نيز گياهي خوراكي و دارويي با نام علمي Menttha piperita است كه در ايران به نام نعناع فلفلي مشهور است. اين گونه نعناع در جهان به نام(mint) و يا(Pepper mint) ناميده مي شود.
اسانس نعناع داراي خاصيت ضد ميكروب قوي، ضد درد، ضد احتقان(گرفتگي بيني)، هضم كننده ي غذا، آرام بخش، ضد تهوع، ضد نفخ و اسپاسم مي باشد.
از نعناع دو نوع فرآورده در بازار دنيا وجود دارد؛ نوعي كه به صورت خوراكي مصرف مي شود و داراي خاصيت ضد نفخ، درد و اسپاسم است و دوم، فرآورده هاي موضعي كه به صورت لوسيون هاي پوستي و تنفسي مي باشند.
از فرآورده هاي موضعي موجود در بازار قطره منتول(Menthol) مي باشد كه در داروخانه ها، بدون نسخه عرضه مي شود و براي عوارض سرماخوردگي بسيار اثربخش است.

موارد استفاده ي منتول كه از اسانس نعناع تهيه شده است در سردرد، دردهاي اسكلتي، سرفه، گرفتگي بيني، كوفتگي و دردهاي حاصل از سرماخوردگي و تنگي نفس حاصل از آسم و يا حساسيت ها مي باشد.
اين محصول مي تواند به شكل بخور براي فضاهاي بسته با دستگاه بخور و يا بدون وجود دستگاه مورد استفاده قرار گيرد كه در اين حالت گذشته از ضدعفوني كردن محيط، براي برطرف نمودن عوارض سرماخوردگي در محيط هاي جمعي بسيار مفيد است.
آويشن :
آويشن گياهي با نام علمي Thymus vulgaris مي باشد كه در جهان به نام Thyme مشهور است. اين گونه گياه در ايران به نام آويشن باغي مشهور است.
آويشن به علت وجود اسانس، حاوي تركيبات فنلي با خاصيت بسيار قوي ضد ميكروب به خصوص ميكروب هاي تنفسي مي باشد.
آويشن از قديم به عنوان دارويي براي تسكين و درمان علايم و عوارض سرماخوردگي مصرف مي شده و در سال هاي اخير به شكل شربت آويش مصرف مي شود.
از طرفي، عسل داراي خاصيت ضد سرفه و خلط آور خوبي بوده و براي رفع گرفتگي صدا بسيار مفيد است. تحقيقات نشان داده اند كه مخلوط آويشن و عسل، اثرات يكديگر را تقويت مي كنند و به همين دليل جديداً شربتي از مخلوط اين دو در ايران توليد شده و به نام هاني تيم (honeythyme) نامگذاري شده است. اين شربت داراي خاصيت خلط آور، ضد سرفه و رفع گرفتگي صدا مي باشد. توزيع اين شربت از آينده نزديك در داروخانه ها شروع خواهد شد.
شلغم :
شلغم گياهي است با نام علمي Brassica napus و نام عمومي turnip از خانواده شب بو. قسمت مورد استفاده ي شلغم، ريشه ي متورم آن است كه در ايران به نام شلغم مشهور مي باشد.

اين گياه داراي واريته هاي مختلف است كه واريته Esculentha از آن، خوراكي مي باشد.
شلغم داراي خواص فراواني از جمله مُدر بودن، حل كننده ي بعضي سنگ هاي ادراري، ضد التهاب مثانه و ضد نقرس مي باشد.
بعضي از گياهان خانواده ي شب بو و از جمله شلغم داراي تركيبات گوگردي هستند و به همين دليل داراي خاصيت ضد ميكروب و ويروس مي باشند، لذا پختن شلغم در مناطق سربسته باعث تبخير مواد گوگردي آن و در نتيجه كاهش ميكروارگانيزم هاي سرماخوردگي و آنفلوانزا مي شود.
ضمن اين كه مصرف خوراكي آن در زمستان مي تواند در جلوگيري و درمان سرماخوردگي و آنفلوانزا موثر باشد.
همچنين مي توان از شلغم محصولي تهيه نمود كه به عنوان ضد سرفه و خلط آور مفيد باشد براي اين كار شلغم را رنده مي كنند و با هم وزنش عسل، در ظرفي ريخته و مي پزند. از اين مخلوط مي توان روزي چندين نوبت و هر نوبت يك قاشق غذاخوري مصرف نمود. اين مخلوط براي كودكان نيز مفيد مي باشد.

هیچ نظری موجود نیست: