شنبه، مهر ۲۴، ۱۳۸۹

علت میگرن نقص زنتیکی است

از هر پنج نفر در دنيا، يکي از سردردهاي ميگرني رنج مي برد

دانشمندان نشانه هاي تازه اي يافته اند که از احتمال نقش نقص ژنتيکي در شکل گيري بيماري ميگرن حکايت دارد.

بنابر نتايج پژوهش هايي که در دانشگاه آکسفورد صورت گرفته، دانشمندان ژن معيوبي را در ميان گروهي از بيماران ميگرني رصد کردند که مي تواند علت اصلي بروز سردردهاي ميگرني باشد.

دکتر زامل سادر، از دانشگاه آکسفورد، مي گويد که اين يافته جديد مي تواند گامي بزرگ براي شناخت بيماري باشد که از هر پنج انسان يکي با آن دست به گريبان است.

بنابر گزارش سازمان بهداشت جهاني، ميگرن يکي از شايع ترين بيماريهاست.

سردردهاي ميگرني که اغلب براي ساعاتي طولاني ادامه پيدا مي کنند، در برخي از افراد با آغاز درد در ناحيه پيشاني، گيجگاه و ناراحتي در باز نگهداشتن چشم ها و بينايي همراه مي شود و اکثر افراد براي آرام کردن آن از مسکن هاي قوي استفاده کرده و به تاريکي پناه مي برند.

نتايج اين پژوهش جديد که گروهي از دانشمندان مرکز پزشکي ژنتيک دانشگاه آکسفورد نيز در آن مشارکت داشتند، نشان مي دهد که ژني تحت عنوان ترسک (TRESK) به طور مستقيم در شکل گيري سردردهاي ميگرني برخي از افراد تحت آزمايش دخالت داشته است.

اين يافته ها همچنين نمايانگر آن است که چنانچه ژن ترسک به درستي انجام وظيفه نکند، عوامل محيطي تحريک کننده ميگرن، با آزادي عمل بيشتري مراکز مسئول کنترل درد در مغز را تحت تاثير خود قرار خواهند داد.

'فعال کردن ژن'

دانشمندان بريتانيايي معتقدند که يافته هاي نوين مي تواند در نهايت به تهيه و توليد داروهاي جديدي براي درمان کامل ميگرن بينجامد.

دکتر آرانو پالوتي، از بنياد سنگر بريتانيا (Wellcome Trust Sanger Institute) مي گويد: "اين نتايج راهگشاي تحقيقات جديدي خواهد بود که در نهايت به درمان هاي نويني براي ميگرن ختم خواهد شد... اگرچه هنوز راهي طولاني در پيش است."

ذکتر سادر هم با اشاره به اهميت يافته هاي جديد مي گويد که پژوهش هاي پيشين به نقش دي ان اي (DNA) در شکل گيري ميگرن دست يافته بودند اما آگاهي در مورد اين ژن بخصوص، که به طور مستقيم بر ميگرن اثر دارد، يافته اي بسيار حياتي است.

او مي گويد: "آنچه ما يافتيم اين است که به نظر مي رسد ميگرن به ميزان برانگيختگي بخش هاي بخصوصي از اعصاب مغز مرتبط است."

اين پژوهشگر مي افزايد: "يافتن ژن يا عنصري که نقش کليدي در اين برانگيختگي بازي کند، به ما اين فرصت را خواهد داد که راهي براي مقابله با ميگرن و بهبود کيفيت زندگي بيماران ميگرني پيدا کنيم."

وي به بي بي سي گفت که نتايج پژوهش نشان داده که در حقيقت اين غيرفعال بودن يک ژن معين باعث مي شود تا ميگرن بوجود آيد؛ بنابراين، يافتن راهي براي فعال کردن اين ژن مي تواند به کنترل ميگرن کمک کند."

هیچ نظری موجود نیست: