● سوخو۳۰ جنگنده رهگیر و دو کابین
این مدل که در واقع su-۲۷p بوده که بعدها با نام su-۳۰ خوانده شدو در اواخر دهه ی ۸۰ میلادی به عنوان جنگنده ی رهگیر دوربرد و پست فرماندهی توسعه و ظهور یافت.
در شروع پروژه ی su-۲۷ ub هواپیماهای اموزشی و رزمی به عنوان پایه ی این مدل انتخاب شد برای اینکه این مدل هم مزیت های رزمی su-۲۷ و هم دو سرنشینه بودن انرا داشت.برای براورد کردن برد زیاد امکان سوختگیری هوایی به su-۲۷ ub داده شد.سیستم های ایونیک یا الکترونیک پروازی ان بهبود یافت.سیستم های ویژه ی ارتباطی و هدایتی برای فرماندهی پروازهای جمعی با جنگنده های تک سر نشینه su-۲۷ نیز بر روی این هواپیما قرار داده شد.در کاکپیت عقب یک نمایشگر بزرگ CTR که مانند تلوزیون بودند قرار داده شد که به لیدرو رهبرارایش اطلاعات تاکتیکی مانند هدف ها و رهگیرها را نشان می دهد.سیستم های ناوبری و پرواز با سیم نیز ارتقا یافته اند و فقط تعدادی از این هواپیماها در نیروی هوایی روسیه به کار گرفته شدند.
● SU-۳۰ MK
در سال ۱۹۹۳ کارخانه ی تولید کننده ی سوخو نمونه های ولین SU-۳۰ ها را به نمونه اثباتگر برای به فروش رساندن مدل های چند منظوره که SU-۳۰ MK نامیده می شدند تبدیل کرد.MK که در ان M به جای modified و k به جای commercial به زبان روسی نشان می دهد که این نمونه برای بازار صادراتی توسعه یافته است.
در هسته ی این مدل سیستم کنترل اتش چند منظوره ارتقا یافته و با توجه به درخواست مشتریان قرار داده می ود.توانایی های هوا ب زمین این هواپیما به طور چشم گیری ارتقا یافته است و انواع موشکها و بمب ها نیز برای انتخاب تسحیلات ان افزوده شده است.برای نقش های هوا یه هوا موشک میان برد r-۷۷ با سیستم هدایت داداری فعال قابلیت نصب پیدا کرده است.
● su-۳۰ k
هند اولین خریدار جنگنده ی su-۳۰ mk بود.یرای براورده کردن نیازهای نیروی هوایی کشور هند su-mki توسه و ارتقا پیدا کرد.SU-۳۰MKI تقاوت قابل توجه با SU-۳۰K دارد.بطوریکه در ان پیش بال یا کانارتر و در موتور AL-۳۱ جدیدتر و با توانایی تغییر بردار رانش قرار داده شده است که باعث افزایش قابل توجه مانور پذیزی هواپیما شده است.این موتورها با تراست ۱۳۰ کیلونیوتون هواپیما را به حداکثر سرعت ۲۱۲۵ کیلومتر در ساعت یعنی حدود دو ماخ می رساند.دریچه ی موتورها قابلیت چرخش در ۱۵ درجه ی افقی و عمودی را دارد.البته نمونه ی SU-۳۰ K دارای سیستم تغییر بردار رانش نیستند.
رادار SU-۳۰MKI به نام NIIPN۰۱۱M بوده که همان رادار استفاده شده در جنگنده های SU-۳۵ و SU-۳۷ است و سازگار با انواع موشک های هوا به هوا و هوا به زمین از جمله R-۶۰ افید و ارچر و ...است.سیستمهای ناوبری و نمایشگرهای سربالا نیز با سیستم های ساخت سکستانت ایونی فرانسه جایگزین شده اند.
● جنگنده ی چند منظوره ی چین su-۳۰ mkk
رادار SU-MKK به نام N۰۰۱VE بوده که سازگار با موشک R-۷۷ می باشد.این هواپیما مانند دیگر هم خانواده های خود قادر به حمل طیف وسیعی از موشکهای هوا به زمین و هوا به هوا بوده که در ۱۲ جایگاه طعبیه شده قرار می گیرند.از دیگر سلاح های قابل حمب این مدی می توان یه R-۶۰ < و R-۷۳ و ... به همراه یک توپ ۳۰ میلیمتری با ۱۵۰ توپ اشاره رد.همچنین حداکثر وزن برخاست با تقویت ارابه ی فرود وبدنه به ۳۸۰۰۰ کیلوگرم افزایش یافته است.در سال ۱۹۹۹ کارخانه ی تولیدی سوخو T۱۰PU-۵ یعنی نمونه ی اولیه ی SU-۳۰ را به مدل MKK تغییر داد و اولین پرواز ان در ۹ می ۱۹۹۹ انجام شد.در ادامه در ۱۹ می همان سال تولید SU-۳۰ MKK با شماره سریال ۵۰۱ اغاز شد. ● دیگر مدل های صادراتی ▪ SU-۳۰ مدل دو سرنشینه و چند منظوره ی SU-۳۰MK در بازار خرید کشورهاس خواهان جنگنده های نسل چهادم نامزد خوبی بود.اندونزی همراه با چین و هند این هواپیما را برای خرید انتخاب کرده که البته به طور رسمی مل این هواپیما مشخص نشده است.ولی به نظر میرسد که SU-۳۰ های اندونزی همان SDU-۳۰MKK و یا SU-۳۰MK۲ باشد.ویتنام نیز از جمله خریداران SU-۳۰ از نوع MK۲ بوده که د سیستم هاس ارتباطاتی و سیستم پرتاب کننده ی صندلی ارتقا ه هایی به چشم می خورد.مالزی نیز قراردادی برای خرید ۱۸ فروند SU-۳۰MKM امضا کرده است.SU-۳۰MKM مدل دیگری است که برپایه ی SU-۳۰MK طراحی شده است.اسن مدل رقیب F/A ۱۸ سوپر هارنت در بازار خرید مالزی بود که گفته می شود برای افزایش یکپارچگی در ناوگان هوایی در رقابت پیروز شده است. ▪ SU-۳۰ KI پروژه ی ارتقائ جنگنده ی تک سرنشینه ی SU-۲۷SK در سال ۱۹۹۵ اغاز شد که بعدها SU-۲۷MK نامیده می شد.بر پایه ی ارتقا ها برد هواپیما و کارایی رزمی با دو سرنشینه شدن افزلیش یافته است.اولین مرحله لز این اتقا در جنگنده ی SU-۳۰KI جنگنده ی تاکتیکی تک سر نشینه نمایان شد.از جمله تغییرات این مدل افزودن قابلیت شلیک موشک RVV-AE و سیستم های ناوبری ان است.در مرحله ی بعدی ارتقای سیستم های الکتونیکی .کامپیوتری و سلاح های جدیدتر مورد نظر قرار خواهد گرقت.نمونه ی اولیه ی SU-۳۰KI از نمونه ی اثباتگر SU-۲۷MK ساخته شد که اولین بار در ژوئن ۱۹۹۸ به پرواز در امد.در اوریل ۱۹۹۷ اندونزی ۳۴ فروند SU-۳۰KI را سفارش داد که بعد ها قرارداد ان به هم خورد. ▪ su-۳۰kn ـ برنامه ی ارتقا به جنگنده ی چند منظوره دفتر طراحی سوخوی روسیه و نیروی هوایی روسیه به همراه چند شرکت دیگر برنامه ی ارتقائ جنگنده های دو سرنشینه ی این کشور که شامل su-۳۰k/su-۳۰/su-۲۷ub می شود را اغا کرد.در مرحله ی اول ارتقا هواپیما قادر به شلیک موشک های هدایت شونده ی جدیدتر می شود.کاکپیت هواپیما با نمایشگرهای چند منظوره رنگی تجهیز شده و همچنین قابلیت شلیک موشک های R-۷۷ ادر را داده می شود.در مرحله ی بعدی (در صورت ادامه ی فعالیت ) توانایی های هوا به هوای جنگنده مد نظر قرار خواهد گرفت. چند منظوره دو سرنشینه و برای نیروی هوایی کشور چین توسعه یافته است.این مدل نیز مانند SU-۳۰ MKI دارای کاکپیت دو سرنشینهبوده که از نمایشگرهای چند منظوره در ان استفاده شده است..بعلاوه این مدل دارای توانایی سوختگیری هوایی بوده و در این مدل از بالهای بزرگتر su-۳۵ برای جای دادن سوخت بیشتر استفاده شده است.su-۳۰mkk فاقد کانارد بده که اللبته از نمونه ی mki رانش کمتری تولید می کند یعنی حدودا ۱۲۲/۵۸ کیلونیوتون که هواپیما را به سرعت ۲۱۳۵ کیلومتر در ساعت حدود ۲ ماخسرعت ان است می رساند.
این مدل که در واقع su-۲۷p بوده که بعدها با نام su-۳۰ خوانده شدو در اواخر دهه ی ۸۰ میلادی به عنوان جنگنده ی رهگیر دوربرد و پست فرماندهی توسعه و ظهور یافت.
در شروع پروژه ی su-۲۷ ub هواپیماهای اموزشی و رزمی به عنوان پایه ی این مدل انتخاب شد برای اینکه این مدل هم مزیت های رزمی su-۲۷ و هم دو سرنشینه بودن انرا داشت.برای براورد کردن برد زیاد امکان سوختگیری هوایی به su-۲۷ ub داده شد.سیستم های ایونیک یا الکترونیک پروازی ان بهبود یافت.سیستم های ویژه ی ارتباطی و هدایتی برای فرماندهی پروازهای جمعی با جنگنده های تک سر نشینه su-۲۷ نیز بر روی این هواپیما قرار داده شد.در کاکپیت عقب یک نمایشگر بزرگ CTR که مانند تلوزیون بودند قرار داده شد که به لیدرو رهبرارایش اطلاعات تاکتیکی مانند هدف ها و رهگیرها را نشان می دهد.سیستم های ناوبری و پرواز با سیم نیز ارتقا یافته اند و فقط تعدادی از این هواپیماها در نیروی هوایی روسیه به کار گرفته شدند.
● SU-۳۰ MK
در سال ۱۹۹۳ کارخانه ی تولید کننده ی سوخو نمونه های ولین SU-۳۰ ها را به نمونه اثباتگر برای به فروش رساندن مدل های چند منظوره که SU-۳۰ MK نامیده می شدند تبدیل کرد.MK که در ان M به جای modified و k به جای commercial به زبان روسی نشان می دهد که این نمونه برای بازار صادراتی توسعه یافته است.
در هسته ی این مدل سیستم کنترل اتش چند منظوره ارتقا یافته و با توجه به درخواست مشتریان قرار داده می ود.توانایی های هوا ب زمین این هواپیما به طور چشم گیری ارتقا یافته است و انواع موشکها و بمب ها نیز برای انتخاب تسحیلات ان افزوده شده است.برای نقش های هوا یه هوا موشک میان برد r-۷۷ با سیستم هدایت داداری فعال قابلیت نصب پیدا کرده است.
● su-۳۰ k
هند اولین خریدار جنگنده ی su-۳۰ mk بود.یرای براورده کردن نیازهای نیروی هوایی کشور هند su-mki توسه و ارتقا پیدا کرد.SU-۳۰MKI تقاوت قابل توجه با SU-۳۰K دارد.بطوریکه در ان پیش بال یا کانارتر و در موتور AL-۳۱ جدیدتر و با توانایی تغییر بردار رانش قرار داده شده است که باعث افزایش قابل توجه مانور پذیزی هواپیما شده است.این موتورها با تراست ۱۳۰ کیلونیوتون هواپیما را به حداکثر سرعت ۲۱۲۵ کیلومتر در ساعت یعنی حدود دو ماخ می رساند.دریچه ی موتورها قابلیت چرخش در ۱۵ درجه ی افقی و عمودی را دارد.البته نمونه ی SU-۳۰ K دارای سیستم تغییر بردار رانش نیستند.
رادار SU-۳۰MKI به نام NIIPN۰۱۱M بوده که همان رادار استفاده شده در جنگنده های SU-۳۵ و SU-۳۷ است و سازگار با انواع موشک های هوا به هوا و هوا به زمین از جمله R-۶۰ افید و ارچر و ...است.سیستمهای ناوبری و نمایشگرهای سربالا نیز با سیستم های ساخت سکستانت ایونی فرانسه جایگزین شده اند.
● جنگنده ی چند منظوره ی چین su-۳۰ mkk
رادار SU-MKK به نام N۰۰۱VE بوده که سازگار با موشک R-۷۷ می باشد.این هواپیما مانند دیگر هم خانواده های خود قادر به حمل طیف وسیعی از موشکهای هوا به زمین و هوا به هوا بوده که در ۱۲ جایگاه طعبیه شده قرار می گیرند.از دیگر سلاح های قابل حمب این مدی می توان یه R-۶۰ < و R-۷۳ و ... به همراه یک توپ ۳۰ میلیمتری با ۱۵۰ توپ اشاره رد.همچنین حداکثر وزن برخاست با تقویت ارابه ی فرود وبدنه به ۳۸۰۰۰ کیلوگرم افزایش یافته است.در سال ۱۹۹۹ کارخانه ی تولیدی سوخو T۱۰PU-۵ یعنی نمونه ی اولیه ی SU-۳۰ را به مدل MKK تغییر داد و اولین پرواز ان در ۹ می ۱۹۹۹ انجام شد.در ادامه در ۱۹ می همان سال تولید SU-۳۰ MKK با شماره سریال ۵۰۱ اغاز شد. ● دیگر مدل های صادراتی ▪ SU-۳۰ مدل دو سرنشینه و چند منظوره ی SU-۳۰MK در بازار خرید کشورهاس خواهان جنگنده های نسل چهادم نامزد خوبی بود.اندونزی همراه با چین و هند این هواپیما را برای خرید انتخاب کرده که البته به طور رسمی مل این هواپیما مشخص نشده است.ولی به نظر میرسد که SU-۳۰ های اندونزی همان SDU-۳۰MKK و یا SU-۳۰MK۲ باشد.ویتنام نیز از جمله خریداران SU-۳۰ از نوع MK۲ بوده که د سیستم هاس ارتباطاتی و سیستم پرتاب کننده ی صندلی ارتقا ه هایی به چشم می خورد.مالزی نیز قراردادی برای خرید ۱۸ فروند SU-۳۰MKM امضا کرده است.SU-۳۰MKM مدل دیگری است که برپایه ی SU-۳۰MK طراحی شده است.اسن مدل رقیب F/A ۱۸ سوپر هارنت در بازار خرید مالزی بود که گفته می شود برای افزایش یکپارچگی در ناوگان هوایی در رقابت پیروز شده است. ▪ SU-۳۰ KI پروژه ی ارتقائ جنگنده ی تک سرنشینه ی SU-۲۷SK در سال ۱۹۹۵ اغاز شد که بعدها SU-۲۷MK نامیده می شد.بر پایه ی ارتقا ها برد هواپیما و کارایی رزمی با دو سرنشینه شدن افزلیش یافته است.اولین مرحله لز این اتقا در جنگنده ی SU-۳۰KI جنگنده ی تاکتیکی تک سر نشینه نمایان شد.از جمله تغییرات این مدل افزودن قابلیت شلیک موشک RVV-AE و سیستم های ناوبری ان است.در مرحله ی بعدی ارتقای سیستم های الکتونیکی .کامپیوتری و سلاح های جدیدتر مورد نظر قرار خواهد گرقت.نمونه ی اولیه ی SU-۳۰KI از نمونه ی اثباتگر SU-۲۷MK ساخته شد که اولین بار در ژوئن ۱۹۹۸ به پرواز در امد.در اوریل ۱۹۹۷ اندونزی ۳۴ فروند SU-۳۰KI را سفارش داد که بعد ها قرارداد ان به هم خورد. ▪ su-۳۰kn ـ برنامه ی ارتقا به جنگنده ی چند منظوره دفتر طراحی سوخوی روسیه و نیروی هوایی روسیه به همراه چند شرکت دیگر برنامه ی ارتقائ جنگنده های دو سرنشینه ی این کشور که شامل su-۳۰k/su-۳۰/su-۲۷ub می شود را اغا کرد.در مرحله ی اول ارتقا هواپیما قادر به شلیک موشک های هدایت شونده ی جدیدتر می شود.کاکپیت هواپیما با نمایشگرهای چند منظوره رنگی تجهیز شده و همچنین قابلیت شلیک موشک های R-۷۷ ادر را داده می شود.در مرحله ی بعدی (در صورت ادامه ی فعالیت ) توانایی های هوا به هوای جنگنده مد نظر قرار خواهد گرفت. چند منظوره دو سرنشینه و برای نیروی هوایی کشور چین توسعه یافته است.این مدل نیز مانند SU-۳۰ MKI دارای کاکپیت دو سرنشینهبوده که از نمایشگرهای چند منظوره در ان استفاده شده است..بعلاوه این مدل دارای توانایی سوختگیری هوایی بوده و در این مدل از بالهای بزرگتر su-۳۵ برای جای دادن سوخت بیشتر استفاده شده است.su-۳۰mkk فاقد کانارد بده که اللبته از نمونه ی mki رانش کمتری تولید می کند یعنی حدودا ۱۲۲/۵۸ کیلونیوتون که هواپیما را به سرعت ۲۱۳۵ کیلومتر در ساعت حدود ۲ ماخسرعت ان است می رساند.
منبع : آفتاب
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر