پژوهشگران با تهيه يك تاير آزمايشي خودرو كه ميتواند آسيب را حس كند و راننده را از احتمال پنچري آگاه نمايد، تازهترين پيشرفت در فناوري خودرو هوشمند را ارايه كردند.
به گزارش خبرگزاري رويترز از شيكاگو، پيش از اين تايري ساخته شده بود كه ميتوانست رانندگان را از كم بودن فشار لاستيك آگاه كند. اما محققان دانشگاه پوردو در "وست لافايت" در اينديانا راهي يافتهاند كه كل لاستيك را به يك نوع سنجنده تبديل ميكند.
گري كروتز مدير مركز الكتروهيدروليك و استاد مهندسي زيستشناسي و كشاورزي دانشگاه پردو ميگويد وجود چند لايه مواد مختلف در كل لاستيك با خواص الكتريكي متفاوت امكان سنجش تمام قسمتهاي لاستيك را ميسر ميسازد.
اين سامانه ميتواند اشكالاتي نظير پارگي، سوراخ شدگي، نقايص توليد، عدم توازن، نصب غلط و خرابي را تشخيص دهد.
اين محققان سامانه سنجندهاي ابداع كردهاند كه ميتواند پيامهاي الكتريكي مجزا را در لايههاي لاستيك شناسايي كند، تغييراتي را كه منجر به پنجري ميشود بيابد يا فرسودگي نظير فشار نابرابر هوا را كاهش دهد.
اين تايرها از لاستيك خاصي ساخته شدهاند و اين فناوري از خواص خود مواد بهره گرفته است و اين شيوهاي است كه پيش از اين در تايرها انجام نشده بود.
يك تراشه مخصوص داخل تاير، لايههاي مختلف را بررسي ميكند و اطلاعات ايمني را به سرعت براي راننده ارسال ميكند.
اين كار كمتر از يك ثانيه به طول ميانجامد. اگر لاستيك شروع به خراب شدن كند از خيلي قبل به راننده هشدار ميدهد.
اين محققان پيش از اين يك شيلنگ هيدروليك ساختهاند كه خرابي را هشدار ميدهد و در حال تحقيق براي استفاده از اين فناوري در ابزارهاي ارتوپدي جهت تشخيص خرابي زانو و لگن مصنوعي هستند.
آنها دريافتند اين فناوري روي جنس لاستيك نيز كارايي دارد.
محققان پردو تاكنون ۲۴تاير ساختهاند. كروتز قصد دارد اين فناوري را به ثبت برساند و به توليدكنندگان عرضه نمايد. اولين استفاده از آن در خودروهاي چند ميليون دلاري مسابقه خواهد بود كه هزينه پنچري بالاست. استفاده از اين فناوري براي توليدكنندگان در هر تاير يك دلار هزينه دربردارد كه هزينه هر تاير براي مشتري ۵۰دلار تمام ميشود.
به گزارش خبرگزاري رويترز از شيكاگو، پيش از اين تايري ساخته شده بود كه ميتوانست رانندگان را از كم بودن فشار لاستيك آگاه كند. اما محققان دانشگاه پوردو در "وست لافايت" در اينديانا راهي يافتهاند كه كل لاستيك را به يك نوع سنجنده تبديل ميكند.
گري كروتز مدير مركز الكتروهيدروليك و استاد مهندسي زيستشناسي و كشاورزي دانشگاه پردو ميگويد وجود چند لايه مواد مختلف در كل لاستيك با خواص الكتريكي متفاوت امكان سنجش تمام قسمتهاي لاستيك را ميسر ميسازد.
اين سامانه ميتواند اشكالاتي نظير پارگي، سوراخ شدگي، نقايص توليد، عدم توازن، نصب غلط و خرابي را تشخيص دهد.
اين محققان سامانه سنجندهاي ابداع كردهاند كه ميتواند پيامهاي الكتريكي مجزا را در لايههاي لاستيك شناسايي كند، تغييراتي را كه منجر به پنجري ميشود بيابد يا فرسودگي نظير فشار نابرابر هوا را كاهش دهد.
اين تايرها از لاستيك خاصي ساخته شدهاند و اين فناوري از خواص خود مواد بهره گرفته است و اين شيوهاي است كه پيش از اين در تايرها انجام نشده بود.
يك تراشه مخصوص داخل تاير، لايههاي مختلف را بررسي ميكند و اطلاعات ايمني را به سرعت براي راننده ارسال ميكند.
اين كار كمتر از يك ثانيه به طول ميانجامد. اگر لاستيك شروع به خراب شدن كند از خيلي قبل به راننده هشدار ميدهد.
اين محققان پيش از اين يك شيلنگ هيدروليك ساختهاند كه خرابي را هشدار ميدهد و در حال تحقيق براي استفاده از اين فناوري در ابزارهاي ارتوپدي جهت تشخيص خرابي زانو و لگن مصنوعي هستند.
آنها دريافتند اين فناوري روي جنس لاستيك نيز كارايي دارد.
محققان پردو تاكنون ۲۴تاير ساختهاند. كروتز قصد دارد اين فناوري را به ثبت برساند و به توليدكنندگان عرضه نمايد. اولين استفاده از آن در خودروهاي چند ميليون دلاري مسابقه خواهد بود كه هزينه پنچري بالاست. استفاده از اين فناوري براي توليدكنندگان در هر تاير يك دلار هزينه دربردارد كه هزينه هر تاير براي مشتري ۵۰دلار تمام ميشود.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر