چهارشنبه، دی ۱۹، ۱۳۸۶

کمری سولارا

«کمری سولارا» به نوعی از خودروی کمری سدان دیفرانسیل جلو الگو گرفته و قرار است با دو تیپ SE و SLE ا۶ سیلندر با موتوری ۳/۳ لیتری و ۵ سرعته به بازار عرضه می شود. موتور ۴ سیلندر ۴/۲ لیتری نصب شده در مدل کوپه سولارا برای مدل سولارا سقف متحرک در نظر گرفته نشده است.
● طراحی و شکل ظاهری خودرو
این خودرو با توجه به چراغ‌های کمانی و کشیده و قسمت انتهایی مدور خود از دیگر خودروها متمایز شده است. البته تشابهات آشکار و احتمالاً عمدی نیز با آخرین مدل هم خانواده خود یعنی لکسوس (مدل‌های سدان۳۳۰ ES و اسپورت SC ۴۳۰) در این خودرو به چشم می‌خورد. در واقع به اعتقاد بعضی‌ها، اگر آرم لکسوس را روی تویوتا سولارا نصب می‌کردند، کسی متوجه این تغییر نمی‌شد.
از سوی دیگر، باید اعتراف کرد که تویوتا سولارا سقف متحرک، خودرویی زیباست که از دو منظر می‌شود به آن نگاه کرد. به اعتقاد بعضی‌ها، بلندی این خودرو به‌خصوص از پهلوها به حدی است که با وجود چرخ‌های ۱۷ اینچی، همچنان کوچک به چشم می‌آیند. علاوه‌بر آن، عقب این خودرو با داشتن ظاهری گرد و بزرگ به همراه بادشکن هوا، قدری زمخت به نظر می‌آید.
با این حال، زیبایی این خودرو چشمگیر است و هر جا که پارک شده باشد، نظیر هر رهگذر کنجکاوی را به سمت خود جلب می‌کند بویژه اگر سقف آن جمع شده و روباز (کروکی) باشد.
● سقف متحرک
جنس سقف مشکی رنگ این خودرو، پلاستیک پلیمری مقاوم و زیبایی است که یک شیشه عقب و عایق صدا از داخل خودرو برای آن تعبیه شده است. حین رانندگی در حالت مسقف، میزان سروصداهای موجود در اطراف به‌طور شگفت‌آوری ضعیف بوده و یا اصلاً به گوش نمی‌رسند. در واقع به اعتقاد بعضی‌ها، سقف این خودرو مجهز به بهترین عایق صداست.
در حالت مسقف، جای کافی برای دو سرنشین بالغ برای صندلی‌های عقب وجود دارد و سوار شدن در صندلی‌های عقب، خیلی راحت‌تر از دیگر خودروهای کوپه و دارای سقف متحرک است. علت این امر، وجود درهای بلند و کشیده این خوروست که هنگام باز شدن، فضای بیشتری را ایجاد می‌کند و از سوی دیگر، صندلی جلویی سمت راست قابل خم شدن به سمت جلو بوده تا سوار و پیاده شدن را آسان‌تر سازد. علاوه‌بر آن، کمربند ایمنی جلو را می‌توان کاملاً از جایش جدا کرد تا دست و پاگیر نباشد.
در سمت راست عقب خودرو، نقطه کوری است که هنگام تغییر مسیر یا برای پارک کردن با دنده عقب مانع دید می‌شود. سطح بلند عقب خودرو به همراه جایگاه مخصوص سقف متحرک، میدان دید را کاملاً کاهش می‌دهد. در واقع این موضوع، بزرگ‌ترین ضعف این خودرو تلقی می‌شود.
● فضای داخلی خودرو
این خودرو از فضای داخلی کافی و جاداری برخوردار بوده و برخلاف اکثر خودروهای با سقف متحرک که با مشکل کمبود جا روبه‌رو هستند، این نقطه ضعف چندان هم به چشم نمی‌خورد. در صندلی‌های عقب، برای دو نفر بالغ جا به اندازه کافی وجود دارد، اما از آنجا که صندلی‌های عقب، حدود ۵/۱۶ سانتی‌متر کم عرض‌تر از مدل‌های کوپه‌ای هستند، فقط دو نفر سرنشین قادر هستند در عقب بنشینند (نه سه نفر).
تجهیزات موجود در خودرو و کنترل آنها، براحتی قابل رویت بوده و کاربری ساده‌ای دارند. روی داشبورد سه عدد نمایشگر دیجیتالی وجود دارد: سمت چپی مربوط است به نمایش اطلاعاتی نظیر میزان سوخت مصرفی، میزان سوخت متوسط، میزان سوختی که قادر است شما را به مقصد برساند و زمان تخمینی رسیدن به مقصد. نمایشگر وسطی، ساعت و نمایشگر سمت راستی، دمای بیرونی را به راننده نشان می‌دهد. در قسمت پایین این نمایشگرها، یک پخش‌کننده CD با قابلیت نگهداری و تعویض خودکار شش CD به همراه یک پخش‌کننده کاست وجود دارد که کار کردن با آنها بسیار راحت بوده و دکمه‌هایی برای کنترل آنها روی فرمان تعبیه شده‌اند. این سیستم صوتی که در واقع اهدایی شرکت خودروساز است، ۶ باند و یک ساب‌ووفر با کیفیت عالی دارد. البته صفحه نمایشگر آن در نور آفتاب، بخوبی قابل خواندن نیست.
● حس و حال رانندگی با این خودرو
تنها کافی است که دنده ۵ سرعته اتوماتیک این خودرو را روی گزینه Drive گذاشته و دکمه شتاب‌دهنده را بفشارید. اولین احساسی که به شخص دست می‌دهد، کمال راحتی و بی‌صدا بودن موتور است. به جرئت می‌توان گفت که موتور این خودرو در بازار، یکی از قابل‌ترین‌ها در نوع خود است. این خصیصه، تنها مربوط به بی‌صدایی و نرم کار کردن موتور نمی‌شود بلکه فرزی و چالاکی موتور در سرعت گرفتن نیز کاملاً محسوس است.
قدرت موتور این خودرو ۲۲۵ اسب‌بخار و دور موتور آن ۵۶۰۰ دور در دقیقه و حداکثر گشتاور آن ۲۴۰ پوند بر فوت است که این مقدار در ۳۶۰۰ دور در دقیقه ایجاد می‌شود.
با توجه به مشکل مقاوم‌سازی فوق‌العاده بدنه و سنگین شدن این خودرو، نیاز بود که سقف فولادی برای آن در نظر گرفته نشود، چون این خودرو ۶۰ کیلوگرم سنگین‌تر از مدل سولارا SE کوپه است. گرچه این وزن اضافه، تأثیر اندکی بر عملکرد خودرو و میزان مصرف سوخت می‌گذارد که چندان اهمیت ندارد.
تعویض دنده در این خودرو بسیار راحت بوده و تنها با حرکت نرم دسته دنده به سمت جلو و عقب می‌توان دنده را عوض کرد.شدت باد در حالت روباز (بدون سقف) در زمان حرکت در بزرگراه‌ها مشکل خاصی برای سرنشینان جلو ایجاد نمی‌کند. این وضعیت در مورد سرنشینان عقب صادق نیست و موجب بادخوردگی تقریباً شدیدی برای آنها می‌شود.
● قضاوت کلی
سولارا، خودرویی چهار سرنشینه با سقف متحرک به معنی واقعی است که به آسایش و راحتی سرنشین بیشتر بها داده تا کارایی و عملکرد خودرو। این خودرو یکی از بی‌صداترین و نرم‌ترین خودروهای با سقف متحرک در بازار است.

مترجم: میرباقی‌نژاد
تویوتا


هیچ نظری موجود نیست: