چهارشنبه، بهمن ۰۳، ۱۳۸۶

استفاده از نور به جاي سيم در ساخت ابررساناهاي روي تراشه

تبديل مجموعه‌هاي عظيمي از پردازشگرهاي مرکزي ابررايانه‌ها به‌لب‌تاب‌هاي کنوني، رؤيايي است که با دستاورد جديد محققان آي بي ام امکان‌پذير خواهد شد.
به گزارش سرويس فن‌آوري خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، اين ابررايانه‌هاي کوچک نسل آينده که روي تراشه قرار مي‌گيرند، به جاي مصرف مقادير زيادي برق(معادل روشن کردن صدها خانه) تنها در حد يک لامپ روشنايي معمولي برق لازم خواهند داشت.
نکته کليدي اين ابررايانه‌هاي کوچک، استفاده از پالس‌هاي نوري به جاي سيم‌هاي حامل سيگنال‌هاي الکتريکي، سرعت ارسال اطلاعات را صد برابر کرده، مصرف برق دستگاه را به يک دهم کاهش مي‌دهد.
در بين اين مبدل‌ها، مدولاتور آي بي ام صد تا هزار برابر کوچک‌تر از اندازه مدولاتورهاي قبلي است و استفاده از آن موجب کاهش قابل توجه هزينه، مصرف انرژي و توليد حرارت شده و پهناي باند ارتباطي بين پردازشگرها نيز نسبت به تراشه‌هاي سيمي، تا بيش از صد برابر افزايش مي‌يابد.
اين کار پيشرفتي اساسي در زمينه کاربرد فناوري‌هاي نانو روي تراشه سيليکوني به شمار مي‌آيد و هم‌اكنون متخصصان سعي دارند تا تعداد بيشتري از اين پردازشگرها را کنار هم و روي يک تراشه جاي دهند.
به گزارش ايسنا از ستاد ويژه توسعه فن‌آوري نانو، پردازشگر پيلي آي بي ام مورد استفاده در Playstation 3 سوني، يکي از پيشرفته‌ترين تراشه‌هاي دنياست كه نه پردازشگر دارد که روي يک تراشه قرار گرفته‌اند. در اين روش ابتدا يک پرتو ليزر ورودي به اين مدولاتور اپتيکي مي‌رسد و اين مدولاتور همانند يک شاتر بسيار سريع روي آن عمل مي‌کند و به اين شدت پرتو ليزر ورودي مدوله شده و جريان بيت‌هاي ديجيتالي(يا همان صفرو يک‌ها) به پالس‌هاي نوري تبديل مي‌شوند.

هیچ نظری موجود نیست: