شنبه، بهمن ۰۶، ۱۳۸۶

'پیشرفت' در جهت ایجاد حیات مصنوعی

گامی مهم در تلاش برای ایجاد نوعی از حیات مصنوعی برداشته شده است.
گروهی از پژوهشگران آمریکایی با انتشار مقاله ای در نشریه "ساینس" دستاور خود در ساخت آزمایشگاهی تمامی رمز دی ان ای یک سلول باکتریایی با استفاده از مواد ژنتیکی را شرح داده اند.
این پژوهشگران امیدوارند با استفاده از ژنوم های طراحی شده بتوانند در نهایت سازواره زنده ای را "خلق" کنند که قادر به تولید سوخت پاکیزه و جذب گاز اکسید کربن از جو زمین باشد.
اصطلاح ژنوم به مجموعه کامل اطلاعات مربوط به خصوصیات وراثتی یا نقشه ژنتیکی یک موجود زنده اطلاق می شود و رمز (یا کدهای) دی ان ای حامل آن است।
انتشار نتیجه تحقیقات گروه آمریکایی به دیگر دانشمندان امکان آن را می دهد تا روش مورد استفاده این گروه را از نظر اعتبار علمی ارزیابی کنند اما کسانی نیز در مورد جنبه های اخلاقی ایجاد "حیات مصنوعی" ابراز نگرانی کرده اند.
در واقع، چندین سال است که این گروه از منتقدان خواستار بحث و تبادل نظر در باره خطراتی بوده اند که از نظر آنان ایجاد مصنوعی موجودات زنده یا به اصطلاح حیات مصنوعی می تواند در پی داشته باشد.
در مقابل دکتر همیلتون اسمیت، که در تحقیقات اخیر شرکت داشته است، تاکید دارد که ژنوم ساخته شده در این فرآیند - که نسخه دی ان ای باکتری Mycoplasma genitalium است - گامی به سوی پدید آوردن "حیات ترکیبی" است و نه "حیات مصنوعی."
وی در مصاحبه با بی بی سی گفته است که باید بین "حیات ترکیبی" و "حیات مصنوعی" تفاوت قایل شد زیرا در ایجاد حیات ترکیبی، دانشمندان به طراحی کروموزوم های سلول به شکل مورد نظر خود مبادرت می ورزند، که با "خلقت حیات" تفاوت دارد.
'کاستهای ژن'
در مقاله ای که این گروه هفده نفره از محققان آمریکایی منتشر کرده اند آمده است که ژنوم باکتریایی مورد مطالعه حاصل ترکیب شیمیایی واحدهای کوچک دی ان ای بوده است.
این واحدهای دی ان ای سپس در داخل یک باکتری کشت شد و با اتصال به یکدیگر، قطعات بزرگتری را ایجاد کرد که دانشمندان به نوارکاست ضبط صوت تشبیه کرده و آن را کاست دی ان ای نام داده اند.
در ادامه این فرآیند، چند قطعه بزرگ دی ان ای پدید آمد که اتصال آنها به یکدیگر، در واقع نسخه ای از خصوصیات ژنتیکی باکتری مورد نظر را ایجاد کرد.
دانشمندانی که در این فعالیت مشارکت داشتند این نسخه ترکیبی را Mycoplasma JCVI- 1.0 نام داده اند که شامل نام باکتری و حروف اول نام مرکز محل این تحقیقات، یعنی موسسه جی کریگ ونتر در راکویل، ایالت مریلند آمریکاست.
دکتر کریگ ونتر، که چند سال پیش در مسابقه جهانی برای کشف دی ان ای انسان شرکت داشت، معتقد است که خرده سازواره های تصنعی می توانند در تولید سوخت های بدون آلودگی، مانند هیدروژن، کارآیی قابل توجهی داشته باشند.
به نظر وی می توان از انواع دیگر باکتری های ترکیبی به منظور جذب گازهای گلخانه ای از جو زمین استفاده کرد.
دکتر اسمیت، یکی از دست اندرکاران تحقیقات اخیر، ابراز امیدواری کرده است که این تحقیقات زمینه مساعدی را برای آنچه که می تواند نگرشی نوین به مهندسی سازواره های زنده باشد فراهم آورد।

BBC

تاثیر موز در درمان زخم معده

تحقيقات نشان مي دهد: اثر موز بر روي زخم معده بسيار بيشتر از داروهاي تجويز شده است.
عامل شيميايي موجود در موز، باکتري عامل اولسر (زخم) را متوقف مي کند.
همچنين محققان در استراليا متوجه شدند که از بازگشت اولسر جلوگيري مي کند.
موزهاي نرسيده و خشک شده نيز باعث کاهش سطح LDL کلسترول (کلسترول بد) شده و از انسداد رگها جلوگيري مي‌کند.
گفتني است، پوست موز خشک شده مي تواند درد را کاهش دهد.

چهارشنبه، بهمن ۰۳، ۱۳۸۶

با طراحي نرم‌افزار تحليل صدا، دانشمندان برقراري ارتباط با سگ‌ها را امكان‌پذير مي‌كنند

دانشمندان مجارستاني در حال فعاليت برروي يك نرم‌افزار رايانه‌يي هستند كه با تحليل پارس سگ‌ها به مردم كمك مي‌كند احساسات ابتدايي اين حيوان را درك كنند.
به گزارش سرويس فن‌آوري اطلاعات خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)،‌دانشمندان در دانشگاه ELTE بوداپست اين نرم‌افزار را كه واكنش احساساتي 14 سگ نژاد گله‌يي مودي مجارستاني در شش موقعيت تنهايي، مشاهده يك توپ، جنگيدن، بازي كردن، مواجه شدن با يك غريبه يا رفتن به پياده‌روي را تشخيص مي‌دهد آزمايش كرده‌اند. بر اساس اين گزارش، رايانه واكنش احساسي سگ‌ها را بر مبناي پارس و زوزه آن‌ها در 43 درصد موارد به درستي شناسايي كرد.

استفاده از نور به جاي سيم در ساخت ابررساناهاي روي تراشه

تبديل مجموعه‌هاي عظيمي از پردازشگرهاي مرکزي ابررايانه‌ها به‌لب‌تاب‌هاي کنوني، رؤيايي است که با دستاورد جديد محققان آي بي ام امکان‌پذير خواهد شد.
به گزارش سرويس فن‌آوري خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، اين ابررايانه‌هاي کوچک نسل آينده که روي تراشه قرار مي‌گيرند، به جاي مصرف مقادير زيادي برق(معادل روشن کردن صدها خانه) تنها در حد يک لامپ روشنايي معمولي برق لازم خواهند داشت.
نکته کليدي اين ابررايانه‌هاي کوچک، استفاده از پالس‌هاي نوري به جاي سيم‌هاي حامل سيگنال‌هاي الکتريکي، سرعت ارسال اطلاعات را صد برابر کرده، مصرف برق دستگاه را به يک دهم کاهش مي‌دهد.
در بين اين مبدل‌ها، مدولاتور آي بي ام صد تا هزار برابر کوچک‌تر از اندازه مدولاتورهاي قبلي است و استفاده از آن موجب کاهش قابل توجه هزينه، مصرف انرژي و توليد حرارت شده و پهناي باند ارتباطي بين پردازشگرها نيز نسبت به تراشه‌هاي سيمي، تا بيش از صد برابر افزايش مي‌يابد.
اين کار پيشرفتي اساسي در زمينه کاربرد فناوري‌هاي نانو روي تراشه سيليکوني به شمار مي‌آيد و هم‌اكنون متخصصان سعي دارند تا تعداد بيشتري از اين پردازشگرها را کنار هم و روي يک تراشه جاي دهند.
به گزارش ايسنا از ستاد ويژه توسعه فن‌آوري نانو، پردازشگر پيلي آي بي ام مورد استفاده در Playstation 3 سوني، يکي از پيشرفته‌ترين تراشه‌هاي دنياست كه نه پردازشگر دارد که روي يک تراشه قرار گرفته‌اند. در اين روش ابتدا يک پرتو ليزر ورودي به اين مدولاتور اپتيکي مي‌رسد و اين مدولاتور همانند يک شاتر بسيار سريع روي آن عمل مي‌کند و به اين شدت پرتو ليزر ورودي مدوله شده و جريان بيت‌هاي ديجيتالي(يا همان صفرو يک‌ها) به پالس‌هاي نوري تبديل مي‌شوند.

ساخت کوچکترين کامپيوتر جهان

ايسنا- رايانه‌ي شخصي Mtube با حدود ‌١٥٠ گرم وزن به عنوان كوچك‌ترين رايانه‌ي شخصي جهان در نمايشگاه محصولات الكترونيكي ‌٢٠٠٨ لاس وگاس به نمايش درآمد. رايانه‌ي شخصي Mtube را نمي‌توان دقيقا يك محصول دانست زيرا گروهي از دانشگاه ملي تايوان اين رايانه را در اين نمايشگاه به نمايش گذاشتند و به دنبال شركايي براي تجاري كردن آن هستند. Mtube با اندازه‌ي ‌٣٤/٣ در ‌٣٤/٣ در ‌٧٨/٠ اينچ تمام قابليت‌هاي يك رايانه را داراست و با سيستم عامل لينوكس كار كرده و به اتصال بي‌سيم واي فاي مجهز است. در ساخت اين رايانه‌ي كوچك، پردازنده‌ي C7-M شركت ويا، فلش هشت گيگابايتي براي ذخيره سازي، صفحه نمايش لمسي LCD با وضوح تصويري ‌٦٤٠ در‌٤٨٠ و باتري با عمر چهار ساعت بكار رفته است.

سيب‌زميني ارزش غذايي اش را از دست مي‌دهد

تحقيقات جديد نشان داد كه با توجه به آلودگي اتمسفر زمين سيب زميني تا پايان قرن حاضر ديگر ارزش غذايي نخواهد داشت. به گزارش فارس به نقل از پايگاه اينترنتي LiveScience، مكس تاوب از محققان دانشگاه جنوب غربي تگزاس كه بيش از 200 مورد آزمايش را با همكاري ساير محققان انجام داده است معتقد است كه افزايش ميزان دي‌اكسيد كربن اتمسفر زمين بر اثر استفاده از سوخت‌هاي فسيلي، باعث كاهش ارزش غذايي بسياري از محصولات كشاورزي كليدي و مهم خواهد شد.
اين تحقيق متمركز بر تأثير افزايش ميزان گازهاي گلخانه اي بر ميزان پروتئين جو، برنج، گندم، لوبيا سبز و سيب زميني به عنوان محصولات كليدي براي تغذيه انسان بود كه به ويژه در كشورهاي فقيرتر مردم براي تأمين پروتئين مورد نياز متكي به اين محصولات هستند.
تحقيقات تاوب نشان داده كه افزايش سطح دي اكسيد كربن جو زمين باعث كاهشي 14 درصدي در ميزان پروتئين سيب زميني مي شود. اين كاهش در دانه جو 15 درصد و در گندم و برنج تقريباً 10 درصد است. لوبيا سبز كم‌ترين ميزان كاهش پروتئين را با 4/1 درصد نشان داده است.
تاوب گفت: "‌اين يكي ديگر از عواقب تغييرات آب و هوايي زمين بر روي انسان است." وي گفت با افزايش ميزان دي‌اكسيد كربن در جو زمين اكثر گياهان كربن بيش‌تري را در بافت‌هاي خود ذخيره مي‌كنند كه مي‌تواند باعث كاهش تراكم ساير مواد مانند نيتروژن به عنوان يكي از اجزاي اساسي پروتئين شود.

هنگام خواب تلفن همراهتان را خاموش كنيد

محققان در جديد ترين پژوهش هاي خود به اين نتيجه رسيده اند كه امواج راديوفركانسي كه از موبايل ساطع مي شود خواب افراد را دچار اختلال مي كند। به گزارش فارس، پژوهشگران مركز كارولينكساي سوئد و دانشگاه واين در امريكا در تحقيقي مشترك دريافتند كه مجاورت بيش از سه ساعت با تلفن همراه در خواب باعث آشفتگي خواب آن ها و تاثيرات منفي بر روان انسان دارد.

اين تحقيق كه بر روي 35 مرد و 36 زن در رده سني 18 تا 45 سال انجام شده است نشان مي دهد كه مغز اين افراد هنگام خواب در مقابل فركانس راديويي ساطع شده از تلفن همراهشان واكنش هاي غير طبيعي و منفي نشان مي دهد كه سبب اختلال خواب اين افراد مي شود.

هنگام آسيب ديدگي مچ پا از دويدن اجتناب کنيد

در زمان آسيب ديدگي مچ پا بايد از دويدن سريع، پريدن و انجام ورزش‌هاي بسکتبال و تنيس تا هنگام بهبودگي کامل اجتناب شود.

ذبيح‌الله برجسته اظهار داشت: مچ پا يک مفصل دو لولايي است که امکان خم شدن به بالا و پايين و چرخش به داخل يا خارج پا را فراهم و توسط شبکه‌اي ليگاماني در دو طرف نگه داشته مي‌شود که جهت عملکرد طبيعي، مچ پا بايد با اندام تحتاني هم راستا بوده و از عناصر ليگاماني و تاندونهاي انعطاف پذير برخوردار باشد.

وي در خصوص وضعيت‌هاي پاتولوژيک مچ پا تصريح کرد: شايع‌ترين وضعيت آسيب ديدگي مچ پا، پيچ خوردگي مچ پا به سمت داخل مي باشد که سبب درد و ورم در قسمت خارج پا مي شود، درد زيرمچ پا که اغلب نشانگر التهاب فاسياي کف پايي و از بين رفتن قوس طولي کف پا (کف پاي صاف) مي‌باشد از ديگر وضعيت آسيب ديدگي اين قسمت از بدن است.

برجسته اضافه کرد: تاندونيت (التهاب و درد تاندون عضلات) که غالبا تاندون آشيل در پشت پا را متاثر مي‌کند، آرتريت و التهاب مفصل که عمدتا به دنبال يک آسيب قبلي نظير شکستگي، در رفتگي و غيره ايجاد مي‌شود از ديگر وضعيت‌ها در اين خصوص است.

وي گفت: در مرحله حاد تاندونيت و پيچ خوردگي‌ها و گاهي آرتريت، درمان اوليه جهت کنترل درد و تورم و کاهش شدت ضايعه، استفاده از يخ (کيسه يخ يا حوله سرد) مي‌باشد که يخ را در جلو و طرفين مفلصل مچ پا بطور متوسط 7 تا 15 دقيقه قرار مي‌دهيم.

اين فيزيوتراپيست اظهار كرد: گرما عمدتا در موارد مزمن و جهت آمادگي موضع درمان براي انجام ورزش‌هاي تقويت عضلاني و کشش عضلات و بافتهاي چسبيده و همچنين افزايش دامنه حرکتي مفصل کاربرد دارد. گرما سبب افزايش گردش خون موضعي و تسهيل کشش بافتي و حرکت مي‌شود.

وي عنوان کرد: بانداژ کش اطراف مچ پا با استفاده از اسپلينت مخصوص اين ناحيه جهت محدود كردن حرکات مچ پا و فراهم كردن ثبات مفصل و جلوگيري از افزايش آسيب مفصلي در مراحل حاد و تحت حاد، کاربرد دارد.

برجسته با اشاره به تمرينات کشش تاندون آشيل گفت: اين تمرينات حدود 4 هفته پس از فرونشستن تورم و التهاب مفصل يا تاندون به تدريج آغاز مي‌شود که قبل از انجام تمرين مچ پا به مدت 15 دقيقه در آب گرم يا به کمک سشوار گرم و سپس تمرينات ورزشي انجام گيرد.

برجسته با اشاره به تمرين کشش تاندون توسط دست بيمار گفت: در حالت نشسته، پاها بايد در حالت مستقيم باشد، قسمت انگشتان پا را توسط يک يا دو دست گرفته و به مدت 5 ثانيه به سمت خود بکشيد تا احساس کشش و درد خفيف در قسمت پشت ساق نماييد. اين تمرين در 5 تا 7 روز اول پس از فاز بهبودي و هر بار 20 مرتبه انجام شود.

وي ابراز عقيده کرد: در تمرين کشش به کمک ديوار، مقابل ديوار ايستاده، دست‌ها کشيده و کف دست‌ها روي سطح ديوار قرار گيرد، پاي مبتلا عقب و کف پا کاملا روي زمين باشد، پاي سالم در جلو با زانوي خم بوده سپس به آرامي روي پاي جلويي خم شويد. به طوري که کل وزن بدن روي پاي جلو بيفتد و کف پاي عقبي کاملا در تماس با زمين باشد؛ در اين حالت بايد احساس کشيدگي در عضلات پشت ساق پاي عقبي احساس و اين حرکت10 الي 15 مرتبه تکرار شود.

وي درباره تمرين سرپنجه ايستادن گفت: با نوک پنجه‌هاي پا روي پله يا بلوکي به ارتفاع 10 سانتيمتر بايستيد. با بلند شدن روي پا پنجه عضلات پشت ساق سفت مي‌شود و سپس اين عضله را شل نماييد تا پاشنه با زير سطح بلوک يا پله قرار گيرد و عضلات پشت ساق تحت کشش قرار گيرند. اين ورزش را نيز حدود 15 مرتبه تکرار نماييد.

اين فيزيوتراپيست در ادامه با اشاره به ورزش‌هاي ايزومتريک جهت تقويت عضلات مچ پا تصريح کرد: اين ورزش‌ها پس از بي حرکتي و فاز بهبودي اوليه جهت تقويت مچ پا و پايداري آن استفاده مي‌شود که عمدتا از باندکشي يا طناب الاستيک براي انجام آن مورد استفاده قرار مي‌گيرد.

وي افزود: براي حرکت ورزشي تقويت تاندون آشيل يا نوارکشي، در حالت نشسته و پاها مستقيم، نوارکشي در ناحيه کف پا قسمت پنجه پا قرار مي گيرد و در حالي که کف پا در حالت 90 درجه (طبيعي) قرار دارد، بوسيله دست، دو سر ديگر نوارکشي را به سمت بالا مي کشيم و به مدت 5 ثانيه اين حالت را حفظ مي‌كنيد. اين ورزش در روز 20 بار تکرار مي‌شود.

وي حرکت بعدي را تقويت عضلات قسمت خارجي ساق و مچ پا توسط نوار کشي ذکر و تاکيد کرد: نوارکشي را که دو سرش را به هم گره زده‌ايم به صورت دايره‌اي دور قسمت خارجي پنجه‌هاي هر دو پا قرار داده و ساق پاها از هم دور مي‌شوند؛ در حالي که پنجه پاها را بر مدت 5 ثانيه بدون حرکت و در حالت ثابت نگه داشته‌ايم، اين ورزش 20 بار تکرار مي‌شود.

برجسته، تمرين آخر را تقويت عضلات قسمت داخلي مچ پا دانست و يادآور شد: نوار لاستيکي دور قسمت داخلي پنجه نزديک شست پا قرار مي‌گيرد و ساق پا به سمت پاي مقابل کشيده و مچ پا را در حالت ثابت در مقاومت با کشش نگه مي‌داريم.

اين فيزيوتراپيست در پايان در خصوص محدوديت‌هاي فعاليتي متذکر شد: فعاليت‌هايي که فشار زيادي را به تاندون‌هاي مچ پا اعمال مي‌کند نظير دويدن سريع، پريدن، پرش روي تور، بالا و پايين رفتن از پله‌ها با نوک پنجه‌ها، پدال گرفتن مکرر با وسايل نقليه سنگين، ورزش‌هاي داراي دويدن سريع و توقف (مانند بسکتبال و تنيس) بايد تا زمان بهبودي کامل از انجام آنها پرهيز شود।
منبع : ايران مانيا

دوشنبه، دی ۲۴، ۱۳۸۶

سياه‌چاله‌ها در مقابل فرضيه «نسبيت»؟

سرعت چرخش سياه‌چاله‌ها فراتر از مرزهاي پيش بيني شده در فرضيه «نسبيت» است
تحقيقات جديد نشان مي دهند كه سرعت چرخش سياه‌چاله‌ها از مرزهاي پيش بيني شده در فرضيه نسبيت فراتر مي رود.

به گزارش سرويس علمي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، ممكن است اين هيولاهاي آسماني با سرعت بسيار بالا چرخش كنند به گونه اي كه اين سرعت به حداكثر ميزان در نظر گرفته شده در فرضيه نسبيت انشتين نزديك شده باشد.

اين يافته‌ها نتيجه رصدهاي 9 كهكشان غول آسا با استفاده از تلسكوپ پرتو ايكس چاندرا سازمان ناسا هستند.
اين يافته پيشنهاد مي كنند كه اين چاه‌هاي گرانشي غول آسا در هر روز يك دور كامل مي چرخند.
ممكن است اين چرخش چندان سريع به نظر نرسد اما اين ميزان سرعت براي چنين اجرامي با اين اندازه بسيار سريع است.
يكي از پژوهشگراني كه در اين تحقيق شركت دارد مي گويد: چرخش سياه‌چاله‌ها كليد معماهاي علم اخترفيزيك را در اختيار دارد.
اين چرخش‌ها مي‌توانند چگونگي تولد سياه‌چاله‌ها، رشد آنها و همچنين چگونگي عملكرد انفجارهاي پرتو گاما را روشن كنند.
يك سياهچاله كه با سرعت زياد مي چرخد فضا را نيز به چرخش در مي آورد. اين تاثير، زماني كه با گاز در حال جريان به سوي سياهچاله مي‌پيوندد ميدان مغناطيسي را ايجاد مي كند كه مقدار بسيار زيادي از گاز را به صورت يك فوران پرسرعت و پر انرژي از مجاورت سياهچاله به اطراف پرتاب مي كند.
به نوشته پارس‌اسكاي، مقدار انرژي كه اين فوران‌ها در هر ثانيه آزاد مي كنند پنجاه برابر انرژي است كه خورشيد ما در يك سال به صورت پرتو آزاد مي‌كند. سياهچاله‌ها حتي با فشرده كردن شكل گيري ستاره‌ها در رشد كهكشان‌ها تاثير مي‌گذراند.
سرپرست اين گروه از پژوهشگران مي گويد: چرخش سياهچاله‌ها بين 90 تا 100 درصد از حداكثر ميزان مجاز در فرضيه نسبيت است. اين بدان معني است كه بزرگترين سياهچاله هاي موجود در مركز كهكشانهاي غول آسا با چرخش‌هاي بزرگ مرتبط هستند.

شنبه، دی ۲۲، ۱۳۸۶

احتمال وجود صدها سیاهچاله سرگردان در راه شیری

گروهی از منجمان در آمریکا به این نتیجه رسیده اند که امکان دارد صدها سیاهچاله نامرئی درحال جولان دادن در اطراف کهکشان راه شیری و آماده بلعیدن سیارات و ستارگان باشند.
این تحقیقات که در یک سمینار علمی در ایالت تگزاس منتشر شد، حاکی از آن است که خطری جدی متوجه زمین نیست اما مسافران آینده فضا احتمالا باید احتیاط زیادی به خرج دهند.
سیاهچاله ها مکان هایی در فضا هستند که قوه جاذبه آنها چنان شدید است که حتی نور نمی تواند از آن بگریزد.
منجمان در دانشگاه وندربلت آمریکا با استفاده از ابررایانه ها برخورد انواع مختلف این سیاهچاله ها را شبیه سازی کرده اند.
به گفته آنها چنین برخوردی می تواند به خلق نوع تازه ای از سیاهچاله های "یاغی" منجر شود و می گویند چندصد عدد از اینها به طور نامرئی با سرعت چهار هزار کیلومتر در ثانیه در کهکشان ما در حال جولان دادن هستند.
هر سیاره یا ستاره یا حتی منظومه ای (خورشیدی) که در سر راه این سیاهچاله ها قرار گیرد درسته بلعیده خواهد شد.
اما دانشمندان می گویند که اینها تهدیدی جدی را متوجه زمین نمی کنند چرا که حیطه نفوذ و خطر آنها تنها چندصد کیلومتر است.
این مطالعه البته بحث انگیز بوده است زیرا امکان تایید آن با مشاهده و رصد فعلا ممکن نیست.
اما پژوهشگران مطمئن هستند که راهی برای ردیابی این سیاهچاله های یاغی پیدا خواهد شد و مسافران آینده فضا هنگام حرکت میان ستاره ها به راحتی می توانند از آنها حذر کنند।
BBC

زندگی سالم '۱۴ سال به طول عمر اضافه می کند'

نتایج یک تحقیق نشان داده است که ورزش کردن، پرهیز از مصرف زیاد الکل، خوردن میوه و سبزیجات کافی و سیگار نکشیدن، می تواند تا ۱۴ سال به عمر شما بیفزاید.
این پژوهش که ۲۰ هزار تن در آن شرکت کردند نشان داد افرادی که این موارد را رعایت نکنند، امکان مرگشان نسبت به دیگران چهار برابر بیشتر است.
نتایج به دست آمده در همه موارد، صرفنظر از وضعیت مالی یا میزان چاق بودن افراد، صدق می کرد.
این پژوهش بین سال های ۱۹۹۳ تا ۲۰۰۶ توسط دانشگاه کمبریج و "شورای پژوهش های پزشکی" در شهر نورفولک انگلستان انجام شد.
سن شرکت کنندگان در این تحقیق ۴۵ تا ۷۹ سال بود. این افراد از طبقات اجتماعی مختلف و بیشتر آنها سفیدپوست بودند، و تا حدی که خودشان اطلاع داشتند در هنگام شرکت در این تحقیق به سرطان یا بیماری های قلبی مبتلا نبودند.
برای هر یک از این موارد یک امتیاز به افراد داده شد: سیگاری نبودن، نوشیدن الکل بین یک تا ۱۴ واحد در هفته (معادل نیم لیوان تا هفت لیوان شراب)، خوردن پنج وعده میوه یا سبزیجات در روز و همچنین تحرک داشتن. منظور از تحرک، این بود که فرد شغلی داشته باشد که انجام آن به تحرک نیاز ندارد ولی در عوض روزانه نیم ساعت ورزش کند؛ یا اینکه فرد شغلی داشته باشد که انجام آن به تحرک نیاز داشته باشد مثل پرستاری یا لوله کشی.
محققان دریافتند آنهایی که چهار امتیاز داشتند احتمال مرگشان - در طول مدت تحقیق - به طرز قابل توجهی کمتر بود. همچنین، معلوم شد خطر مردن یک فرد ۶۰ ساله با امتیاز صفر، برابر با یک فرد ۷۴ ساله با چهار امتیاز است.
"کی-تی کاو"، سرپرست گروه پژوهشگران، می گوید: "قبلا هم می دانستیم که سیگار نکشیدن و ورزش کردن روی طول عمر تاثیر گذار است ولی این نخستین بار است که همه این موارد را یکجا بررسی کرده ایم."
او افزود: "ما همچنین دریافتیم که طبقه اجتماعی و شاخص وزن بدن - بی ام آی - نقشی در این زمینه ندارد".
بیشترین تاثیر چهار عامل بالا، در مورد بیماری های قلب و عروق نشان داده شد، به طوری که افرادی که امتیازشان صفر بود، پنج برابر نسبت به کسانی که امتیازشان چهار بود، با خطر مرگ مواجه بودند. در عین حال ارتباطی هم بین امتیاز افراد و مرگ ناشی از بیماری سرطان وجود داشت.
هر چند در تجزیه و تحلیل های اصلی تحقیق، از افراد مبتلا به بیماری های شناخته شده نامی برده نمی شود، ولی پژوهشگران دریافتند کسانی که به بیماری های جدی مبتلا بودند، در صورتی که امتیاز بیشتری به دست می آوردند، وضعیتشان بهتر می شد.
فعالان حوزه بهداشت و سلامت، از نتایج این تحقیق استقبال کرده اند.
نظر شما درباره نتایج این تحقیق چیست؟ آیا تا به حال این چهار مورد - ورزش، خوردن میوه و سبزی، نکشیدن سیگار و نوشیدن الکل کم - را رعایت می کرده اید؟ اگر رعایت نمی کردید، آیا با خواندن نتیجه این تحقیق تغییری در شیوه زندگی خود خواهید داد؟
BBC

نگاهی به معمای حشره آب سوار

دانشمندان توضیح جدیدی برای توانایی معجزه آسای حشره «آب سوار» برای راه رفتن بر روی سطوح مایع بدون غرق شدن در آن، ارائه كرده اند. به گزارش ایرنا، راه رفتن بر روی آب كه برای انسان مانند یك معجزه بشمار می آید، برای آب سوار بسیار ساده است و دانشمندان اكنون از راز این توانایی شگفت انگیز پرده برداشتند. دانشمندان كره جنوبی می گویند كه موفق شده اند پاسخ این معما را كه این حشره چگونه روی سطوح مایع راه می رود و در آن غرق نمی شود، بیابند. «هو یونگ كیم» و «دوك گیو لی» در گزارش خود متذكر شده اند كه دانشمندان، قبلاً ساختار ضد آب یا دافع آب پای آب سوار و اینكه چگونه این ساختار به این حشره اجازه می دهد روی تالاب ها و دریاچه های آرام بجهد، را كشف كرده بودند اما توانایی این موجود برای پریدن و جست و خیز روی سطوح مایع همچنان به عنوان یك راز علمی باقی مانده بود. «كیم» و «لی»، یك توپ با خاصیت بسیار بالای مقاومت در مقابل آب را با سرعتهای مختلف روی سطح مایع انداخته و حركت آن را با دوربین های فوق ثبت كردند و با این كار از معمای آن پرده برداشتند. این پژوهشگران دریافتند این توپ برای جستن بر روی سطح مایع، باید با دامنه سرعت محدودی حركت كند تا بتواند روی آب بجهد. اگر سرعت خیلی زیاد باشد توپ در آب فرو می رود و اگر سرعت خیلی كم باشد نیز از روی سطح، جهشی نخواهد داشت. به گفته این پژوهشگران، خاصیت بسیار قوی اجسام مقاوم در مقابل آب برای شناور ماندن روی آن حتی پس از برخورد محكم با آب، ظاهرا می تواند تا حدودی دلیل ویژگی خاص پاهای حشره آب سوار را توضیح دهد. از این تحقیق می توان برای ساخت روبات های نیمه آبی كه رفتار چنین حشراتی را تقلید می كنند، استفاده كرد.

چهارشنبه، دی ۱۹، ۱۳۸۶

کمری سولارا

«کمری سولارا» به نوعی از خودروی کمری سدان دیفرانسیل جلو الگو گرفته و قرار است با دو تیپ SE و SLE ا۶ سیلندر با موتوری ۳/۳ لیتری و ۵ سرعته به بازار عرضه می شود. موتور ۴ سیلندر ۴/۲ لیتری نصب شده در مدل کوپه سولارا برای مدل سولارا سقف متحرک در نظر گرفته نشده است.
● طراحی و شکل ظاهری خودرو
این خودرو با توجه به چراغ‌های کمانی و کشیده و قسمت انتهایی مدور خود از دیگر خودروها متمایز شده است. البته تشابهات آشکار و احتمالاً عمدی نیز با آخرین مدل هم خانواده خود یعنی لکسوس (مدل‌های سدان۳۳۰ ES و اسپورت SC ۴۳۰) در این خودرو به چشم می‌خورد. در واقع به اعتقاد بعضی‌ها، اگر آرم لکسوس را روی تویوتا سولارا نصب می‌کردند، کسی متوجه این تغییر نمی‌شد.
از سوی دیگر، باید اعتراف کرد که تویوتا سولارا سقف متحرک، خودرویی زیباست که از دو منظر می‌شود به آن نگاه کرد. به اعتقاد بعضی‌ها، بلندی این خودرو به‌خصوص از پهلوها به حدی است که با وجود چرخ‌های ۱۷ اینچی، همچنان کوچک به چشم می‌آیند. علاوه‌بر آن، عقب این خودرو با داشتن ظاهری گرد و بزرگ به همراه بادشکن هوا، قدری زمخت به نظر می‌آید.
با این حال، زیبایی این خودرو چشمگیر است و هر جا که پارک شده باشد، نظیر هر رهگذر کنجکاوی را به سمت خود جلب می‌کند بویژه اگر سقف آن جمع شده و روباز (کروکی) باشد.
● سقف متحرک
جنس سقف مشکی رنگ این خودرو، پلاستیک پلیمری مقاوم و زیبایی است که یک شیشه عقب و عایق صدا از داخل خودرو برای آن تعبیه شده است. حین رانندگی در حالت مسقف، میزان سروصداهای موجود در اطراف به‌طور شگفت‌آوری ضعیف بوده و یا اصلاً به گوش نمی‌رسند. در واقع به اعتقاد بعضی‌ها، سقف این خودرو مجهز به بهترین عایق صداست.
در حالت مسقف، جای کافی برای دو سرنشین بالغ برای صندلی‌های عقب وجود دارد و سوار شدن در صندلی‌های عقب، خیلی راحت‌تر از دیگر خودروهای کوپه و دارای سقف متحرک است. علت این امر، وجود درهای بلند و کشیده این خوروست که هنگام باز شدن، فضای بیشتری را ایجاد می‌کند و از سوی دیگر، صندلی جلویی سمت راست قابل خم شدن به سمت جلو بوده تا سوار و پیاده شدن را آسان‌تر سازد. علاوه‌بر آن، کمربند ایمنی جلو را می‌توان کاملاً از جایش جدا کرد تا دست و پاگیر نباشد.
در سمت راست عقب خودرو، نقطه کوری است که هنگام تغییر مسیر یا برای پارک کردن با دنده عقب مانع دید می‌شود. سطح بلند عقب خودرو به همراه جایگاه مخصوص سقف متحرک، میدان دید را کاملاً کاهش می‌دهد. در واقع این موضوع، بزرگ‌ترین ضعف این خودرو تلقی می‌شود.
● فضای داخلی خودرو
این خودرو از فضای داخلی کافی و جاداری برخوردار بوده و برخلاف اکثر خودروهای با سقف متحرک که با مشکل کمبود جا روبه‌رو هستند، این نقطه ضعف چندان هم به چشم نمی‌خورد. در صندلی‌های عقب، برای دو نفر بالغ جا به اندازه کافی وجود دارد، اما از آنجا که صندلی‌های عقب، حدود ۵/۱۶ سانتی‌متر کم عرض‌تر از مدل‌های کوپه‌ای هستند، فقط دو نفر سرنشین قادر هستند در عقب بنشینند (نه سه نفر).
تجهیزات موجود در خودرو و کنترل آنها، براحتی قابل رویت بوده و کاربری ساده‌ای دارند. روی داشبورد سه عدد نمایشگر دیجیتالی وجود دارد: سمت چپی مربوط است به نمایش اطلاعاتی نظیر میزان سوخت مصرفی، میزان سوخت متوسط، میزان سوختی که قادر است شما را به مقصد برساند و زمان تخمینی رسیدن به مقصد. نمایشگر وسطی، ساعت و نمایشگر سمت راستی، دمای بیرونی را به راننده نشان می‌دهد. در قسمت پایین این نمایشگرها، یک پخش‌کننده CD با قابلیت نگهداری و تعویض خودکار شش CD به همراه یک پخش‌کننده کاست وجود دارد که کار کردن با آنها بسیار راحت بوده و دکمه‌هایی برای کنترل آنها روی فرمان تعبیه شده‌اند. این سیستم صوتی که در واقع اهدایی شرکت خودروساز است، ۶ باند و یک ساب‌ووفر با کیفیت عالی دارد. البته صفحه نمایشگر آن در نور آفتاب، بخوبی قابل خواندن نیست.
● حس و حال رانندگی با این خودرو
تنها کافی است که دنده ۵ سرعته اتوماتیک این خودرو را روی گزینه Drive گذاشته و دکمه شتاب‌دهنده را بفشارید. اولین احساسی که به شخص دست می‌دهد، کمال راحتی و بی‌صدا بودن موتور است. به جرئت می‌توان گفت که موتور این خودرو در بازار، یکی از قابل‌ترین‌ها در نوع خود است. این خصیصه، تنها مربوط به بی‌صدایی و نرم کار کردن موتور نمی‌شود بلکه فرزی و چالاکی موتور در سرعت گرفتن نیز کاملاً محسوس است.
قدرت موتور این خودرو ۲۲۵ اسب‌بخار و دور موتور آن ۵۶۰۰ دور در دقیقه و حداکثر گشتاور آن ۲۴۰ پوند بر فوت است که این مقدار در ۳۶۰۰ دور در دقیقه ایجاد می‌شود.
با توجه به مشکل مقاوم‌سازی فوق‌العاده بدنه و سنگین شدن این خودرو، نیاز بود که سقف فولادی برای آن در نظر گرفته نشود، چون این خودرو ۶۰ کیلوگرم سنگین‌تر از مدل سولارا SE کوپه است. گرچه این وزن اضافه، تأثیر اندکی بر عملکرد خودرو و میزان مصرف سوخت می‌گذارد که چندان اهمیت ندارد.
تعویض دنده در این خودرو بسیار راحت بوده و تنها با حرکت نرم دسته دنده به سمت جلو و عقب می‌توان دنده را عوض کرد.شدت باد در حالت روباز (بدون سقف) در زمان حرکت در بزرگراه‌ها مشکل خاصی برای سرنشینان جلو ایجاد نمی‌کند. این وضعیت در مورد سرنشینان عقب صادق نیست و موجب بادخوردگی تقریباً شدیدی برای آنها می‌شود.
● قضاوت کلی
سولارا، خودرویی چهار سرنشینه با سقف متحرک به معنی واقعی است که به آسایش و راحتی سرنشین بیشتر بها داده تا کارایی و عملکرد خودرو। این خودرو یکی از بی‌صداترین و نرم‌ترین خودروهای با سقف متحرک در بازار است.

مترجم: میرباقی‌نژاد
تویوتا