چهارشنبه، بهمن ۱۴، ۱۳۸۳

کشف بيماری جنون گاوی در بز

'بی اس ای' که عموما بيماری جنون گاوی خوانده می شود، برای نخستين بار به طور طبيعی از گاو به حيوان ديگری در طبيعت منتقل شده است.

کميسيون اروپا تاييد کرده است که اين بيماری که بافت های مغز را از بين می برد برای نخستين بار در بز شناسايی شده است.

ابتدا تصور می شد اين حيوان به بيماری مشابهی موسوم به "اسکريپی" مبتلا شده است، اما آزمايش های اوليه نشان داد که اين حيوان ممکن است "بی اس ای" گرفته باشد.بز

دانشمندان برای تاييد اين موضوع مجبور شدند بافت های مغز اين بز را به موش تزريق و دو سال صبر کنند تا معلوم شود آيا موش نيز به "بی اس ای" مبتلا می شود يا خير.

کميسيون اروپا اکنون تاييد کرده است که "بی اس ای" از گاو به بز سرايت می کند و اين نخستين بار است که اين بيماری به طور طبيعی به گونه ديگری منتقل شده است.

"اداره ايمنی مواد غذايی" اروپا سرگرم بررسی هرگونه خطری است که ممکن است انسان را تهديد کند و می گويد بعيد است شير بز و ساير محصولات شيری که از حيوانات سالم تهيه شده باشد خطری را متوجه انسان کند.

اين واقعيت که تاکنون تنها يک مورد بيماری جنون گاوی در بز شناسايی شده است نشان می دهد که "بی اس ای" ميان بزها شايع نيست و همچنين مويد اين مساله است که دانش ما از اين بيماری چقدر محدود است.

جزئيات بيشتر درباره اين مورد قرار است به زودی در يک نشريه علمی منتشر شود.

کميسيون اروپا برنامه ای را برای نظارت دقيق بر بزها در سراسر قاره، به خصوص در کشورهايی که اين بيماری گاوها را مبتلا کرده، اعلام کرده است.

هیچ نظری موجود نیست: