موتور EF7 نخستين موتور در ايران است كه در خودرويي با تيراژ بالا از سيستم سوپاپ متغير سوخت كه 10 درصد مصرف سوخت را كاهش مي دهد، استفاده ميشود. اين سيستم هم سبب افزايش راندمان موتور شده و هم در دورهاي پايين سبب کاهش مصرف و در دورهاي بالا سبب افزايش قدرت ميشود. در اين سامانه يک سيستم تغيير حالت ميل بادامک وجود دارد که بر اساس فشار روغن از مغز هوشمند موتور دستور ميگيرد و به صورت پيوسته سبب کنترل زمانبندي برخاستن سوپاپ که نقش مهمي در تنفس موتور دارد، ميشود. هنگامي که موتور در دور متوسط و با سرعتي محدود در خيابانها يا در ترافيک در حال تردد است، اين سيستم سبب ميشود كه سوپاپها کمتر بلند شوند و زود هم بسته شوند كه اين کار سبب تنفس کمتر و پاشش سوخت محدودتر ميشود و کاهش مصرف سوخت خودرو را در پي دارد. اين سيستم بيش از 10 درصد مصرف سوخت را کاهش ميدهد و از طرفي بيش از 70 درصد آلودگي را کاهش ميدهد. البته در زمان نياز راننده به قدرت، زمان باز شدن سوپاپها به گونهاي کنترل ميشود که زمان هوادهي به موتور افزايش يابد که با زياد شدن بازده تنفسي، قدرت موتور افزايش خواهد يافت. گفتني است موتور EF7 كه طبق اعلام، قرار است از سال جاري بر روي سمند سورن نصب شود، بر مبناي گاز طراحي شده، اما توانايي كار با بنزين را نيز دارد. اين موتور در حالت كار با بنزين 20 درصد و در حالت استفاده از گاز، توانايي به مراتب بيشتري از موتور كنوني سمند را دارد و مصرف سوختي در حدود 7.5 ليتر در 100 كيلومتر دارد.
منبع : http://www.asame.ir/article_view.php?id=513
دوشنبه، شهریور ۱۹، ۱۳۸۶
نخستين موتور در ايران
ارسالي از سوي knowclub در ۶/۱۹/۱۳۸۶ ۰۹:۴۱:۰۰ قبلازظهر
اشتراک در:
نظرات پیام (Atom)
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر