ايرنا: يك زيردريايى بدون سرنشين ساخت ژاپن مسافت 317كيلومتر را در اعماق آب دريا پيمود كه طولانى ترين حد نصاب در اين زمينه محسوب مى شود. حدنصاب قبلى متعلق به يك زيردريايى بدون سرنشين انگليسى بود كه در سال ۱۹۹۸ مسافت ۲۶۲ كيلومتر را در زير آب پيمود. تارو آئوكى مدير برنامه سازمان فناورى و علوم آبى- زمينى ژاپن در يوكوسوكا مى گويد تهيه يك سلول سوختى مرغوب به كسب اين موفقيت بزرگ جهانى كمك كرد. اين زيردريايى كه به شكل اژدر است و «يوراشيما» نام گرفته است از سلول سوختى با چرخه بسته كه سوخت آن هيدروژن است استفاده مى كند و اولين خودرو بدون سرنشين زيرآبى است كه از سلول هاى سوختى بهره مى گيرد. «يوراشيما» كه در روز ۲۶ فوريه از كشتى يووسوكا به آب انداخته شد، تجهيزات اندازه گيرى براى تحقيق در توپوگرافى بستر اقيانوس دارد كه به مطالعه زلزله هاى زيرآب كمك خواهد كرد. يوراشيما به عمق ۸۰۰ مترى آب فرورفت و با سرعت ۵ كيلومتر در ساعت يك خط مستقيم ۲۵ كيلومترى را چند دور پيمود و بعد از ظهر دوشنبه گذشته حد نصاب جهانى ۵۶ ساعت گشت زنى در آب را به دست آورد. اين زيردريايى كه ۷/۹ متر طول و۳/۱ متر عرض و۵/۱ متر ارتفاع دارد مجهز به رايانه اى است كه كمك مى كند از مسير تعيين شده خارج نشود. زيردريايى «اوتوساب» متعلق به مركز اقيانوس نگارى ساوت همپتون انگليس از باترى هاى يك بار مصرف به عنوان منبع انرژى استفاده مى كند. «يوراشيما» در سال ۲۰۰۲ با استفاده از باترى يون ليتيوم مسافت ۵/ ۱۳۲ كيلومتر را در زير آب پيمود.
یکشنبه، اسفند ۱۶، ۱۳۸۳
حد نصاب طولانى ترين سفر در اعماق آب
ارسالي از سوي knowclub در ۱۲/۱۶/۱۳۸۳ ۱۰:۴۰:۰۰ قبلازظهر
اشتراک در:
نظرات پیام (Atom)
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر