دوشنبه، بهمن ۱۵، ۱۳۸۶

سال ۲۰۰۸ سالی برای کمک به چشمهای تیزبین تلسکوپ فضایی هابل

سال ۲۰۰۸ که به عنوان سال سیاره زمین نامگذاری شده است علاوه بر بررسی جنبه های مختلف حیات در این سیاره، سالی مهم برای تلکسوپ فضایی هابل به شمار می رود.
سازمان علمی آموزشی ملل متحد سال ۲۰۰۹ را به عنوان "سال بین المللی نجوم" نامگذاری کرده است. زمین نیز یک سیاره است و بنابراین در سال ۲۰۰۹ به عنوان یکی از اجرام کیهانی از سوی دانشمندان بررسی خواهد شد.
این در حالی است که امسال نیز سیاره زمین و ساکنان روی آن از دیدگاه غیر کیهان شناسی مورد مطالعه قرار می گیرند.
در حقیقت سازمان ملل متحد با هدف دفاع از مفاهیم ژئوفیزیک و توجه به توسعه جوامع بشری بدون آسیب رساندن به محیط زیست، سال ۲۰۰۸ را به عنوان "سال بین المللی سیاره زمین" (سیاره زمین، علوم سیاره ای برای جامعه) نامگذاری کرده است.
سال بین المللی سیاره زمین که همکاری تمام جوامع علمی دنیا را می طلبد برنامه هایی را در ۱۰مقوله اصلی پیگیری می کند.
این ۱۰ مقوله شامل بهداشت، آب و هوا، آبهای زیرزمینی، اقیانوسها، اعماق زیرخاک، ابرشهرها، خطرات، منابع طبیعی و حیات است. هرچند در کنار بررسی زمین نباید مطالعه هستی فراموش شود. به همین منظور از ۲۹ تا ۳۱ ژانویه ۱۵۰ دانشمند از تمام دنیا در کنگره بین المللی بلونیای ایتالیا گردهم آمده اند تا به بررسی جنبه های مختلف تلسکوپ فضایی هابل بپردازند.
تلسکوپ فضایی هابل اکنون هجدهمین سال زندگی خود را پشت سر می گذارد به همین منظور ناسا در آگوست آینده به منظور تعمیر و به روزسازی تجهیزات این دستگاه استثنائی یک ماموریت دشوار را به عهده شاتل فضایی دیسکاوری خواهد گذاشت.
هدف از برگزاری اجلاس بلونیا بررسی فواید انجام این ماموریت است که به طور حتم آخرین کمک به هابل خواهد بود. در حقیقت تلسکوپ "وب جیمز" در چند سال آینده جایگزین این تلسکوپ فضایی خواهد شد که در حال حاضر در فاصله ۵۰۰ کیلومتری از زمین قرار دارد.
هابل توانسته است نسلی از ستاره شناسان را با جلوه های شگفت انگیز گیتی آشنا کند به طوری که اهمیت این تلسکوپ از تمام تجهیزات و دستگاههای اپتیکی که در تاکنون برای کشف آسمان مورد استفاده قرار گرفته اند، بیشتر است.
تلسکوپ فضایی هابل در سال ۱۹۹۰ در مدار قرار گرفت و به مدت ۱۸ سال اطلاعات و تصاویر شگفت انگیزی را برای کشف رازهای کیهان در اختیار دانشمندان و ستاره شناسان گذاشته است. ناسا تاکنون در سالهای ۱۹۹۷، ۱۹۹۹ و ۲۰۰۲ ماموریتهایی را برای تعمیر و نصب تجهیزات جدید روی هابل انجام داده است و علاوه بر آن در سال ۱۹۹۳ هم ماموریتی را برای حل مشکل آتش سوزی این تلسکوپ اجرا کرد.

خبرگزاري مهر

هیچ نظری موجود نیست: