یکشنبه، اسفند ۰۵، ۱۳۸۶

انتقاد چين از انهدام ماهواره جاسوسي آمريکا

چين از آمريكا درخواست كرد درباره هدف قرار دادن ماهواره جاسوسي خود به وسيله موشك بالستيك توضيحات لازم را ارائه كند. به گزارش فارس به نقل از خبرگزاري فرانسه، «ليو جيانچائو» سخنگوي وزير امور خارجه چين در پاسخ به سوال واكنش كشورش به اقدام اخير آمريكا در انهدام ماهواره جاسوسي 193 USA با موشك بالستيك گفت: «چين به دقت در حال دنبال كردن آسيب احتمالي اين اقدام آمريكا به امنيت فضاي خارج از جو و كشورهاي مرتبط هستيم.»
چين همچنين از آمريكا خواسته است تا اين كشور به تعهدات بين‌المللي خود مبني بر ارائه صحيح و سريع اطلاعات لازم و مرتبط به جامعه بين المللي پايبند باشد تا كشورهاي مرتبط بتوانند اقدامات احتياطي اتخاذ كنند. وزارت دفاع آمريكا اواخر وقت چهارشنبه اعلام كرد با استفاده از يك موشك دريا به هوا يك ماهواره خارج از كنترل را پيش از برخورد با زمين مورد هدف قرار داده است.
پنتاگون در بيانيه‌اي اعلام كرد: «حدود ساعت 10:26 شب، ناو جنگي نيروي دريايي آمريكا موسوم به «ايجيس» ماهواره جاسوسي 193 USA را كه بر فراز اقيانوس آرام قرار داشت و در ساعت بيش از 17 هزار كيلومتر مسافت را مي‌پيمود و در فاصله 247 كيلومتري از زمين قرار داشت، با يك موشك اس‌ام-3 هدف قرار داد.» مقامات آمريكايي پيش از اين اعلام كرده بودند اين ماهواره به دليل جلوگيري از برخورد با زمين منهدم خواهد شد. اما از سوي ديگر با توجه به بحث سپر موشكي آمريكا و به راه افتادن مسابقه تسليحاتي مجدد، اين اقدام واشنگتن نگراني‌هايي را مبني بر آزمايش يك سلاح ضد ماهواره برانگيخت.
مقامات آمريكايي بر اين مسئله تاكيد دارند كه هدف از نابود كردن اين ماهواره ممانعت از پخش شدن مواد سوختي سمي (هيدروزين) است كه در آن وجود دارند. ماهواره جاسوسي USA 193 در دسامبر سال 2006 به فضا پرتاب شد اما پس از مدتي قدرت خود را از دست داد و غير قابل كنترل شد.
اغلب كارشناسان معتقدند اقدام آمريكا براي نابودي اين ماهواره با هدف آزمايش يك فناوري صورت مي‌گيرد و هدف آمريكا در واقع فقط نابود كردن اين ماهواره نيست. سال گذشته چين به اقدام مشابهي دست زد و با استفاده از يك موشك بالستيك كه بر زمين مستقر بود، ماهواره خود را نابود كرد. در پي اين اقدام چين، نگراني‌هايي به ويژه از سوي آمريكا اعلام شد و از اين اقدام به عنوان عاملي براي بروز مسابقه تسليحاتي فضايي نام برده شد. بر همين اساس وزارت دفاع روسيه يكشنبه اعلام كرد به نظر مي‌رسد اين يك آزمايش تسليحاتي مخفي باشد و تلاشي براي شروع يك مسابقه تسليحاتي در فضاست.

هیچ نظری موجود نیست: