سه‌شنبه، مرداد ۱۱، ۱۳۸۴

مرگ تابستانى در خودرو

عبدالله مصطفائى


آخرين تحقيقات انجام شده در آمريكا بيانگر آن است كه نور خورشيد حتى در روزهاى نسبتاً سرد نيز مى تواند ظرف ۳۰ دقيقه دماى داخل خودرو را تا دماى مرگ آور افزايش دهد. بر اين اساس محققين شديداً هشدار داده اند كه والدين نبايد فرزندان خود را در ماشين هاى پارك شده تنها بگذارند. 127104.jpgدر اين زمينه خانم كاترين مك لارن از دانشگاه استنفورد ايالت كاليفرنيا اظهار داشته است كه «در روزهايى با دماى معمولى نيز نور خورشيد باعث افزايش ۲۲ درجه اى دماى خودرو طى يك ساعت خواهد شد.» او مى افزايد: «من معتقدم زمانى كه خانواده ها فرزندان خود را در ماشين هاى پارك شده رها مى كنند مانند اين است كه فرزند خود را در يك سوناى خشك قرار داده اند.»
در آمريكا تنها در سال ۲۰۰۴ ، ۳۵ كودك بر اثر گرماى به وجود آمده در خودروهاى پارك شده جان باختند. تحقيقات قبلى بيانگر آن بوده است كه اگر دماى محيط بيشتر از ۳۵ درجه سانتيگراد باشد، ظرف ۱۵ دقيقه دماى خودرو با شيشه هاى بسته به دماى مرگ آور يعنى ۶۵ درجه سانتيگراد خواهد رسيد.تاكنون تحقيقات انجام شده براى شرايطى بوده است كه دماى محيط بيش از ۲۸ درجه سانتيگراد بوده است. اين در حالى است كه خانم مك لارن و همكارانش در پى آن هستند كه وضعيت افزايش دما در خودرو در روزهاى سردتر را نيز آزمايش كنند تا خطرات احتمالى در اينگونه شرايط را نيز به والدين گوشزد نمايند.
اين گروه محقق طى ۱۶ روز بدون ابر در كاليفرنياى شمالى دماى داخلى خودرو پارك شده را در فواصل پنج دقيقه اى اندازه گيرى نمودند. دماى محيط طى اين مدت بين ۲۲ تا ۳۵ درجه بود. آنها دريافتند كه دماى محيط تاثير زيادى بر موضوع نداشته و دماى خودرو با سرعت تقريباً مشابهى افزايش مى يابد و بعد از حدود ۳۰ دقيقه به دمايى معادل هشتاد درصد دماى نهايى خواهد رسيد. به عبارت ديگر اگر دماى داخل خودرو در زير آفتاب ابتدا حدود ۲۲ درجه باشد پس از ۶۰ دقيقه به ۴۷ درجه خواهد رسيد. البته باز كردن شيشه ها باعث كاهش شديد در اين افزايش دما خواهد شد. بايد توجه داشت كه بچه هاى كوچك و اطفال نسبت به گرمازدگى حساس تر از افراد بزرگ هستند و همين ۴۷ درجه نيز مى تواند دماى بالايى به حساب آيد. دماى بدن بچه ها سريع تر از ديگران افزايش مى يابد و به همين نسبت نيز در روزهاى گرم بيشتر از بزرگسالان آب بدن خود را از دست مى دهند.
اين گروه محقق پيشنهاد كرده اند كه با تصويب قوانينى از ترك كودكان در خودروها جلوگيرى شود تا آگاهى عمومى نيز افزايش يابد. البته آنان متذكر شده اند كه مرگ ناشى از گرما در خودرو چون يك نوع مرگ غير عمد است، فرهنگسازى بهترين روش جهت كاستن از تبعات اين تراژدى است.
NewScientist,Jul.2005
روزنامه شرق

هیچ نظری موجود نیست: