سه‌شنبه، مرداد ۱۱، ۱۳۸۴

ماموريت بی سابقه برای تعمير شاتل در فضا

پل رينکون
خبرنگار علمی بی بی سی در هوستون

آژانس فضايی آمريکا، ناسا، اعلام کرده است که يکی از خدمه شاتل به زودی ماموريتی بی سابقه را برای تعمير فضاپيمای ديسکاوری که هم اکنون در مدار زمين است آغاز خواهد کرد.
هدف اين ماموريت تراشيدن و درآوردن موادی است که از شيارهای ميان روکش های سپر ضدحرارتی واقع شده در بخش زيرين ديسکاوری بيرون زده است.دماغه شاتل ديسکاوری
ناسا نگران است که اين مواد زائد - که برای پر کردن شکاف ميان روکش ها به کار می رود- هنگام بازگشت شاتل به جو زمين باعث داغ شدن سطح زيرين شاتل فراتر از ميزان تحمل آن شود.
اين نوع تعميرات هرگز در گذشته طی پياده روی های فضايی انجام نشده بود.
بازوی خودکار ايستگاه فضايی، که شاتل هم اکنون به آن متصل است، يکی از سرنشينان ديسکاوری را در موقعيت مناسب قرار خواهد داد تا بتواند تعميرات لازم را انجام دهد.
اين ماموريت بخشی از سومين پياده روی فضايی خدمه شاتل خواهد بود که البته ممکن است با تاخير انجام شود تا فضانوردان برای انجام آن آمادگی بيشتری پيدا کنند.
تاثير نامعلوم
واين هيل، معاون برنامه شاتل، گفت ناسا مطمئن نيست اين مواد زائد چه تاثيری در افزايش حرارت سطح شاتل به هنگام بازگشت به جو زمين خواهد داشت.
مديران ناسا پس از ارزيابی کليه جوانب نتيجه گيری کردند که انجام يک پياده روی فضايی برای برداشتن اين مواد زائد - که خود خالی از خطر نيست- بهتر از بازگرداندن شاتل به زمين در وضعيت فعلی است.
بخش تحتانی شاتل در جريان بازگشت به جو زمين در معرض بيشترين حرارت قرار می گيرد. وجود برآمدگی هايی روی اين بخش که به نهايت صاف و صيقل خورده است می تواند جريان هوا را حين بازگشت به جو متلاطم کرده و باعث بالا رفتن درجه حرارت در روکش های سپر ضدحرارتی شاتل شود.
چاک کمپبل از تيم آيروديناميک شاتل گفت که اين مواد زائد می تواند باعث افزايش درجه حرارت روکش های ضدحرارتی به ميزان تخمينی 10 تا 30 درصد شود.
روکش هايی که قبلا صدمه ديده اند به ويژه در چنين شرايطی آسيب پذير می شوند. اين پديده همچنين می تواند باعث ايجاد مشکلاتی در کنترل پرواز شود.
مواد پرکننده شيار ميان روکش ها هم اکنون در دو نقطه واقع در زير دماغه شاتل بيرون زده اند که طول يکی 8/2 سانتيمتر و ديگری تقريبا 2/2 سانتيمتر است.
مقام های ناسا می گويند اين ربطی به صدمات ناشی از برخورد قطعات عايق به بدنه شاتل ندارد. در عوض اين مواد ممکن است در اثر ارتعاشات شديد به هنگام پرتاب لق شده و بيرون زده باشد.
در سال 2003 بال فضاپيمای کلمبيا در اثر برخورد يک تکه عايق (که از مخزن سوخت خارجی جدا شده بود) صدمه ديد که در نهايت باعث سوختن آن در اثر حرارت زياد به هنگام بازگشت به جو زمين شد

هیچ نظری موجود نیست: