شنبه، شهریور ۱۲، ۱۳۸۴

ارتباط تلفن همراه به سرطان مردود شناخته شد

بزرگترين مطالعه تا به امروز درباره تلفن های همراه نشان می دهد که استفاده از آنها خطر ابتلا به سرطان را دست کم در ده سال نخست افزايش نمی دهد.
برخی از مطالعات در گذشته به افزايش خطر ابتلا به غده عصبی آکوستيک (acoustic neuroma) - توموری سرطانی که گوش را به مغز وصل می کند- اشاره داشت درحالی که ساير پژوهش ها چنين ارتباطی را رد می کرد.

آخرين مطالعه در اين زمينه توسط "موسسه تحقيقات سرطان" بريتانيا با استفاده از داده های جمع آوری شده از پنج کشور اروپايی و بيش از چهار هزار نفر انجام شد.

با اين حال توصيه کارشناسان اين است که مردم حفظ جنبه احتياط، استفاده از تلفن همراه را محدود نگاه دارند.

درحال حاضر در سراسر جهان بيش از يک ميليارد نفر از تلفن همراه استفاده می کنند.

پژوهشگران در مقاله ای در نشريه سرطان بريتانيا نوشتند که بررسی مشکلات احتمالی استفاده از تلفن همراه برای مدتی بيش از ده سال، نيازمند مطالعات ديگر است.

تيم مستقل محققان به سرپرستی ويليام استوارت، که از سوی دولت بريتانيا استخدام شده بودند، نتيجه گيری کرد که به نظر نمی رسد اين تلفن ها برای سلامتی ضرر داشته باشد.

با اين حال اين گروه گفت که شواهدی وجود دارد داير بر اينکه تشعشعات تلفن های همراه به طور بالقوه توان دامن زدن به عوارض نامطلوب بهداشتی را دارد و بنابراين در استفاده از آنها بايد "رويکردی محتاطانه" را در پيش گرفت.

دولت بريتانيا در حال حاضر به کاربران توصيه می کند تماس های تلفنی خود با تلفن همراه را کوتاه نگاه دارند.

به علاوه توصيه می شود که افراد زير 16 سال بايد تنها در موارد ضروری از تلفن همراه استفاده کنند چرا که سر و دستگاه عصبی در اين سنين هنوز در حال رشد است.

آخرين داده ها از بريتانيا، دانمارک، فنلاند، نروژ و سوئد شامل 678 نفر مبتلا به غده عصبی آکوستيک و 3553 نفر که به اين نوع سرطان مبتلا نبودند می شد.

در اين مطالعه ارتباطی ميان خطر ابتلا به اين نوع سرطان و شمار سال های استفاده از تلفن همراه، مجموع ساعات استفاده يا تعداد تماس های تلفنی کشف نشد.

محققان نتيجه گيری کردند که شواهد در مجموع نشان می دهد که خطر ابتلا به سرطان غده عصبی آکوستيک در نخستين دهه استفاده از تلفن همراه قوت نمی گيرد اما احتمال تاثير استفاده از آن در دوره های طولانی تر پرسشی مفتوح است.

آنتونی سوئدلو از محققان ارشد حاضر در اين مطالعه گفت: "اينکه آيا خطرات درازمدت تر وجود دارد يا خير ناشناخته است چرا که تلفن همراه يک فن آوری نسبتا جديد است."

دکتر مايکل کلارک از آژانس محافظت های بهداشتی گفت: "اين خبری خوب به حساب می آيد اما هنوز بايد کمی محتاط باشيم."

اين مطالعه بخشی از يک تحقيق وسيعتر است که نتايج آن سال آينده منتشر خواهد شد.

در گذشته مطالعه ای که در سوئد انجام شد بر افزايش خطر ابتلا به اين نوع سرطان در کسانی که برای 10 سال يا بيشتر از تلفن همراه استفاده می کنند دلالت می کرد.

برخی از مردم نگرانند که فرکانس راديويی مورد استفاده در تلفن های همراه ممکن است به سرطان منجر شود. اين درحالی است که هيچ نوع ساز و کار بيولوژيکی شناخته شده که به چنين ارتباطی اشاره داشته باشد وجود ندارد.

هیچ نظری موجود نیست: