شنبه، شهریور ۲۶، ۱۳۸۴

پروفسور ايرانى يكى از ۳۵ مخترع برتر جهان

حذف صداى مزاحم

پروفسور پرهام اعرابى استاد ۲۹ ساله دانشگاه تورنتوى كانادا با ايده خلاقانه اش در زمينه حذف صداهاى مزاحم در سيستم هاى رايانه اى هوشمند كنترل شونده با صوت، به عنوان يكى از ۳۵ مخترع جوان منتخب نشريه «تكنولوژى ريويو» دانشگاه MIT انتخاب شد. نشريه «تكنولوژى ريويو» كه زير نظر مؤسسه فناورى ماساچوست (MIT) منتشر مى شود، يكى از معتبرترين نشريات فنى و تكنولوژيك جهان است كه هر ساله تعدادى از مخترعان جوان برجسته جهان را كه ابداعات كاربردى در عرصه فناورى داشته و تاثير چشمگيرى بر شيوه زندگى و كار ديگران گذاشته اند، معرفى و با اعطاى جايزه از آنها تقدير مى كند. دكتر اعرابى در گفت وگوى تلفنى با ايسنا توضيحاتى درباره تحقيقات و اختراع اخير خود ارائه داده است كه از نظرتان مى گذرد.
• • •
دكتر پرهام اعرابى، دانشمند جوان ايرانى كه با ۲۹ سال سن يكى از جوان ترين پروفسورهاى دانشگاه هاى كانادا است، در سال ۱۳۵۵ در تهران به دنيا آمده و تحصيلات خود را تا ۱۲ سالگى در ايران ادامه داده است. وى پس از مهاجرت خانواده به كانادا در سال ۶۷ تحصيلات خود را در «تورنتو» ادامه داده و مدارج ليسانس و فوق ليسانس خود را در رشته مهندسى برق به ترتيب در سال هاى ۱۹۹۸ و ۱۹۹۹ دريافت كرده است. اعرابى تحصيلات دكترى مهندسى برق را نيز در مدت دو سال در دانشگاه «استنفورد» به پايان برده و از همان سال (۲۰۰۱) يعنى در ۲۴ سالگى به عنوان يكى از جوان ترين اساتيد دانشگاه هاى كانادا به كادر علمى دانشگاه تورنتو ملحق شده و از جولاى امسال (دو ماه پيش) به درجه پروفسورى رسيده است. پروفسور اعرابى به واسطه فعاليت هاى تحقيقاتى و موفقيت هاى آموزشى تاكنون جوايز داخلى و بين المللى متعددى را در كانادا دريافت كرده است كه از جمله آنها جايزه «محقق كانادايى» در سال ۲۰۰۲ و جايزه بين المللى آموزش مهندسى برق (ويژه اساتيد جوان) در سال ۲۰۰۴ است.
دكتر اعرابى درباره تحقيقات و اختراع اخير خود اظهار داشت: تحقيقات من با هدف ارتقاى توان رايانه ها در تشخيص صداى انسان در محيط هاى طبيعى و پر ازدحام است. كاربرد اصلى اين سيستم در رايانه و تجهيزاتى است كه از طريق صداى انسان كنترل مى شوند. وى خاطر نشان كرد: در حال حاضر نمونه هايى از چنين تجهيزاتى با كاربردهاى محدود مثلاً براى استفاده در داخل خودروها ساخته شده كه عمدتاً در محيط هاى ايزوله و ساكت كه صداهاى مزاحم محيطى وجود نداشته باشد قابل استفاده هستند، چون سيستم هوش مصنوعى آنها در محيط هاى طبيعى و شلوغ قادر به تشخيص صحيح فرمان هاى صوتى نيست. در اين طرح كه با موفقيت به اتمام رسيده اين مشكل تا حد زيادى بر طرف شده است.
اعرابى تصريح كرد: در سيستم هاى موجود تشخيص صدا در رايانه ها عمدتاً از يك ميكروفن استفاده مى شود در حالى كه در گوش انسان هزاران حسگر وجود دارد كه هر كدام به عنوان يك ميكروفن قوى عمل مى كنند؛ در سيستم ابداعى تلاش شده با استفاده از چندين ميكروفن كه قابليت كار در شرايط بى ثبات را دارند امكان تشخيص دقيق صداها در محيط واقعى براى رايانه ها فراهم شود. وى در ادامه تصريح كرد: با استفاده از سيستم ابداعى رايانه ها قادر خواهند بود تمامى منابع صوتى محيط- مثلاً افراد حاضر در يك اتاق- را شناسايى كرده و با تمايز آنها، منبع صوتى اصلى را كه معمولاً نزديك ترين فرد به سيستم است انتخاب كرده و خود را به صداى دريافتى از اين منبع متمركز كنند.
وى در ادامه خاطر نشان كرد: در راستاى تحقيقات اين طرح در رساله دكترى خود عملكرد ميكروفن ها را در شرايط بى ثبات مورد مطالعه قرار دادم و طى آن با بررسى عملكرد حسگرهاى شنوايى گوش كه به رغم قرار داشتن در شرايط تقريباً ثابت، به راحتى صداها را تشخيص مى دهند، در جهت بهبود قابليت تشخيص صوت در ميكروفن هايى كه به نخ هايى آويخته شده اند تحقيق كردم كه تا حد زيادى موفقيت آميز بود.
دكتر اعرابى درباره امكان استفاده گسترده از سيستم ابداعى مثلاً در هدايت خودروها توسط صوت اظهار داشت: با تحقيقات اين طرح فناورى لازم در اين زمينه فراهم شده است ولى از نظر هزينه استفاده گسترده از آن شايد چندان مقرون به صرفه نباشد البته به نظر مى رسد استفاده از چنين سيستم هاى صوتى براى كنترل خودروها از لحاظ فنى نيز تا بيست تا ۳۰ سال آينده عملى نباشد چون به هر حال سيستمى مقدارى خطا دارد و سپردن كنترل خودرو به چنين سيستم هايى معقول نيست، ولى به هر حال استفاده از سيستم هاى فرمان صوتى در تجهيزات داخلى و غير حساس خودرو مثل روشن كردن راديو و ضبط يا پنجره خودرو و .... به تدريج آغاز شده است. مثلاً در مدل جديد خودروى BMW كه سال آينده به بازار مى آيد ميكروفنى تعبيه شده كه فقط به فرمان راننده گوش مى دهد و قادر است در داخل خودرو اعمال كوچكى را كنترل كند.
پروفسور اعرابى درباره جايزه نشريه تكنولوژى ريويو گفت: اين نشريه وابسته به مؤسسه فناورى ماساچوست بوده و هر ساله تعدادى از مخترعان برتر جهان را انتخاب و از آنها تقدير مى كند. اين جايزه تا دوره گذشته هر سال به ۱۰۰ نفر از مخترعان برگزيده اعطا مى شد كه امسال به ۳۵ نفر مخترع زير ۳۵ سال اعطا شد. دريافت اين جايزه براى من افتخار بزرگى است چون در بين برگزيدگان اين جايزه جهانى نام دانشمندان و مخترعان برجسته اى مثل بنيانگذاران «گوگل» ديده مى شود.
دكتر اعرابى در پايان با ابراز تاسف از اين كه به دليل مشغله زياد تحصيلى و كارى از ۱۷ سال پيش نتوانسته به ايران بيايد اظهار داشت: من به هيچ وجه خود را واجد هوش و استعداد برترى نمى دانم و معتقدم در بين جوانان و دانشجويان ايرانى افراد مستعدتر و با هوش تر فراوانند و بسيار خوشحال مى شوم كه بتوانم به عنوان يك ايرانى با مراكز علمى و تحقيقاتى كشورم همكارى و ارتباط علمى داشته باشم.
روزنامه شرق

هیچ نظری موجود نیست: