یکشنبه، مهر ۰۳، ۱۳۸۴

الهام گيرى از طبيعت در ساخت روبات ها

تحقق يك رويا

ايسنا: مجله معتبر «نيوزويك» در تازه ترين شماره خود در مقاله علمى ويژه خود با اشاره به لزوم الهام گيرى دانشمندان از فرآيندهاى موجود در طبيعت مى نويسد: «صدف هاى دريايى شايد بزرگترين و يا درخشان ترين مخلوقات دريا نباشند با اين حال آنها كارهايى را انجام مى دهند كه در نوع خود بهترين محسوب مى شود.»
براساس اين گزارش، اين موجودات دريايى چسب بسيار قوى اى از خود توليد مى كنند كه به آنها امكان مى دهد با شدت غير قابل باور خود را به صخره ها بچسانند. «هربرت وايت» از دانشگاه كاليفرنيا در سانتابارباراى آمريكا در اين خصوص مى گويد: «بايد از آنها الهام گرفت، من هيچ موجودى را نمى شناسم كه اين گونه به جايى بچسبد. در حقيقت طبيعت امكان تحقق كارهاى خارق العاده اى را فراهم مى كند كه مهندسان و دانشمندان تاكنون روياى آن را در سر مى پروراندند.» در حالى كه دانشمندان توجه عميق خود را به فرايندهاى سلولى و مولكولى طبيعت معطوف كرده اند، مهندسان و ساير دانشمندان فعاليت هاى خود را جهت يافتن اطلاعاتى آغاز كرده اند كه بتوانند با الهام گيرى از طبيعت به فرآيندهاى مورد نظر خود از اپتيك ها گرفته تا روباتيك ها دست يابند، به عنوان مثال روزى را كه بتوان با استفاده از چسب هاى توليد شده از صدف هاى دريايى استخوان هاى خرد شده انسان را ترميم كرد. نتايج چنين تحقيقاتى حوزه جديدى از علوم تحت عنوان «بيوشبيه سازى» را گشوده است. مقاله نويس نيوزويك در ادامه مى افزايد: «اگر چه الهام گيرى از ابتكارات طبيعت در بسيارى از موارد نياز به تطبيق كامل با اهداف انسانى دارد، با اين حال اين نگرش جديد علمى ظرفيت لازم و كافى را براى گشودن راهى براى تحقق بخشيدن به روياى بسيارى از دانشمندان دارد. روياى هايى از توليد آب آشاميدنى از آب درياها تا خودروهاى مقاوم بر برابر هوا.»
در اين خصوص «جنين بينوس» از پيشگامان بيوشبيه سازى معتقد است: «اگر در طرح هايتان با مشكلى مواجه مى شويد بى ترديد الهام گيرى از طبيعت آن را حل خواهد كرد.» در بخش ديگرى از اين مقاله علمى مى خوانيم: در حقيقت طبيعت سرچشمه اى گسترده از ايده هاى علمى و تحقيقاتى بوده است به عنوان مثال «سوسك هاى جواهرى» كه بر روى درختان تازه سوخته و تبديل به خاكستر شده تخم گذارى مى كنند، مى توانند آتش را از مايل ها دورتر تشخيص دهند و جالب آن است كه بدانيم وزارت دفاع آمريكا مطالعات وسيع خود را در خصوص اين سوسك ها براى يافتن طرح هاى جديد براى توليد ردياب هاى مادون قرمز نظامى آن هم با هزينه هاى پايين آغاز كرده است. از سوى ديگر مى توان به طرح هاى جديد شركت ولوو اشاره كرد. اين شركت بزرگ اخيراً بررسى ارگانيسم داخلى ملخ ها را آغاز كرده است، ملخ ها اين توانايى را دارند تا در دسته هاى چند هزارتايى و بدون كوچكترين برخوردى به يكديگر در هوا و يا روى زمين به مسير خود ادامه دهند. در حال حاضر اين شركت در حال بررسى اين قابليت ويژه و استفاده از آن در سيستم هاى امنيتى و هشداردهنده خودروهاى توليدى خود است، همچنين محققان دانشگاه پرينستون كه از حمايت هاى دانشمندان ناسا برخوردار هستند در حال بررسى قدرت قابل توجه و باور نكردنى حلزون هاى دريايى هستند تا ضمن بررسى پوشش سخت آنها به توليد پوشش هاى فشرده مقاوم در برابر گرما در آجرهاى گرمايى و حرارتى اقدام كنند. نكته جالب آن است كه آژانس پروژه هاى پيشرفته تحقيقاتى دفاعى آمريكا با استفاده از اصول اوليه اى كه مارمولك ها از آن جهت بالا و پايين رفتن از ديوارها و همچنين حركت بر روى سقف اتاق ها استفاده مى كنند بررسى هاى خود را بر روى ساخت روباتى كه قابليت حركت بر روى سطوح عمودى را داشته باشد متمركز كرده اند. به گفته «كلارآتم» از بيولوژيست هاى سرشناس در كالج «لويس كلارك» تصور اين كه يك مريخ نورد بدون هيچ محدوديتى بتواند بر روى انواع سطوح حركت كند بسيار جالب خواهد بود.

هیچ نظری موجود نیست: