یکشنبه، آذر ۲۰، ۱۳۸۴

خودروهاى آينده مراقب سلامتى خود هستند

ممكن است پيشرفت هاى جديد در فناورى خودروسازى اين توانايى را به خودروها بدهد تا به طور اتوماتيك قسمت هاى آسيب ديده را پيدا كرده و طول عمر آنها را برآورد كند. اين موضوع طى گزارشى در كنگره و نمايشگاه مهندسى مكانيك در اورلاندو فلوريدا اعلام شد.
محققان در حال بررسى و برطرف كردن نقص هاى فنى احتمالى اين فناورى هستند اما طى چند سال آينده اين خودروها كه به طور كامل وضعيت سلامتى خود را تحت نظر دارند بر روى جاده ها خواهند بود. «داگلاس آدامز» كه همكار «محمد هارون» در تهيه اين گزارش بود، مى گويد: «سيستم نظارت و مراقبت از سلامتى خودرو همان كارى را براى سلامتى مكانيكى خودرو مى كند كه آمپر سوخت براى ميزان سوخت انجام مى دهد.» «آدامز» اضافه مى كند: «اين سيستم سرعت تحليل دوام (مقاومت) قسمت «چرخ آويز (auto suspension)» خودرو و قسمت هاى ديگر را نمايش مى دهد.» چرخ آويز بخشى است كه قسمت بالايى خودرو را بر روى محورهاى خود نگه مى دارد و اين محققان كار خود را بر روى اين بخش متمركز كرده اند. خودرو مورد آزمايش از نوع Impulse Isuzu بود كه بر روى يك تكان دهنده اتوماتيك قرار داده شد. اين تكان دهنده (Shaker) دست اندازها و تكان هاى سخت را طى حركت خودرو شبيه سازى مى كرد.
آنها حسگرهايى كه كار آنها اندازه گيرى ارتعاش بود را به قسمت هاى مرتبط با چرخ آويز متصل كردند. سپس مهندسين با شل كردن يك پيچ در ميان اين قسمت ها، صدمه اى را به درون اين سيستم وارد مى كردند. اطلاعات ارتعاشى جمع آورى شده با استفاده از نرم افزار رايانه اى تحليل شد كه به مهندسين كمك كرد صدمه را شناسايى و ميزان آن را اندازه گيرى كنند. اين ارتعاشات مانند تپش قلب انسان هستند كه متخصص به واسطه آنها ناخوشى اعضا را مشخص مى كند.
«آدامز» مى گويد: «هر سيستم مكانيكى مانند چرخ آويز در زمان فعاليت داراى «اثر انگشت ارتعاشى» است. اين اثر انگشت نشانگر چگونگى واكنش يك جزء نسبت به تمامى اجزاى ديگر است. اگر يك ميله در بخش چرخ آويز ترك بخورد و يا يك پيچ در بخش تجهيزات فرمان شل شود، اثر انگشت اين جزء و در نتيجه كل سيستم تغيير مى كند.» وى توضيح مى دهد كه اين تغييرات براى مشخص كردن اينكه كدام قطعه به خوبى كار نمى كند و ميزان آسيب چقدر است مورد استفاده قرار خواهند گرفت.
«آدامز» اعتقاد دارد كه اين فناورى طى دو يا سه سال آينده در طراحى خودروها گنجانده مى شود. احتمالاً اين كار اضافه كردن حسگرها و نرم افزار رايانه اى براى تحليل اطلاعات جمع آورى شده را ضرورى مى كند. وى مى گويد: «اين سيستم توانايى جمع آورى اطلاعات از كليه قسمت هاى خودرو را دارد نه فقط قسمت چرخ آويز.»اين فناورى همچنين به توليدكنندگان اجازه مى دهد تا سيستم هاى چرخ آويز كامل تر، كم وزن تر با كارايى و دوام بهتر نسبت به سيستم هاى اغلب سنگين و مركب فعلى توليد كنند.
«آدامز» مى گويد: «علاوه بر بهتر كردن خودروها، من و همكارانم در حال به كارگيرى اين سيستم جهت استفاده در هواپيما، سفينه ها، تايرها و موتور توربين هاى گازى و حتى سيستم هاى تسليحاتى هستيم.»
www.discovery.com,Nov.2005

هیچ نظری موجود نیست: