شنبه، آذر ۲۶، ۱۳۸۴

ابعاد مخرب خبرهاى غيرواقعى

ايسنا: در پى انتشار خبرى مبنى بر «حل معماى مدال هاى اتمى آلبرت اينشتين پس از نيم قرن توسط يك جوان ايرانى» در يك رسانه فراگير نايب رئيس انجمن فيزيك ايران با ابراز تاسف شديد از انتشار اين خبر، اين ادعا را رد كرد و توجه بيشتر رسانه ها در زمينه انتشار اخبار علمى با مراجعه به مراجع علمى ذيصلاح را خواستار شد. دكتر ارفعى عضو هيات علمى دانشكده فيزيك دانشگاه صنعتى شريف با انتقاد از برخى بى توجهى ها به صحت اخبار منتشره شده در مورد موفقيت هاى علمى داخل كشور كه زمينه برخى سوء استفاده ها و انتشار مطالب جعلى را فراهم مى كند، نسبت به تبعات انتشار اين قبيل اخبار بر ديدگاه جامعه و به ويژه جوانان نسبت به مسائل علمى هشدار داد. وى با بيان اين كه مطالب طرح شده در اين ادعا و خبر مربوط به آن كاملاً غلط و غيرعلمى است، درباره آنچه «معماى اينشتين» عنوان شده است، اظهار داشت: «من كه ۴۰ سال در حوزه فيزيك كار مى كنم چنين چيزى را نشنيده ام و اساساً اين روش خبررسانى غلط است. مطالب ذكر شده در اين خبر به حدى غلط است كه نيازى به استدلال آوردن در مقابل آن نيست. در مقابل حرف منطقى مى توان منطقش را رد كرد، ولى عليه آنچه كه به هيچ وجه واقعيت ندارد، نمى توان استدلال كرد.»
عضو هيات علمى پژوهشگاه دانش هاى بنيادى با اشاره به اين كه اساساً راه تحول علم اين نيست، روزنامه خارجى كه انتشار گزارش بدان منسوب شده را نيز تقلبى توصيف كرد.
وى افزود: «نمونه هاى مشابه اين اتفاق در ايران و ديگر مناطق دنيا كم نيست ولى اشكال كار اين است كه در اين مورد يك رسانه فراگير و ملى عامل انتشار خبر نادرست است، درحالى كه نبايد خبر علمى دقيق را بدون مشورت با مراجع علمى به صورت سراسرى پخش كرد.» دكتر ارفعى گفت: همه ما مى دانيم پيشرفت علم اينگونه نيست كه فردى در رشته اى ديگر درس خوانده، جايى نشسته و ادعا كند مسئله اى را حل كرده كه به قول خودش اين همه دانشمند در سراسر دنيا نتوانسته اند آن را حل كنند.
روز سه شنبه پس از انتشار اين خبر با خانم ۲۵ساله اى كه در خبر گفته شده با «حل راز مدال هاى اتمى اينشتين بهت و حيرت دانشمندان جهان را در پى داشته است» گفت و گو كرديم.
وى در اين گفت و گو با بيان اين كه دانش آموخته مديريت بازرگانى است، درباره دكتر «رزيتا جيسون» كه در خبر منتشرشده از او به عنوان «رئيس يكى از پژوهشكده هاى تحقيقاتى آمريكا كه دو بار در سنين جوانى آلبرت اينشتين را ديده است و سال ها با همكارانش درباره مدال هاى اتمى اينشتين كار كرده و از مدعى اين كشف علمى به عنوان «ستاره دنباله دار ذهن اينشتين در ايران» ياد كرده است، گفت: «من اطلاعات زيادى در مورد ايشان ندارم فقط چيزهايى برايم فرستاد و نظر خود را در روزنامه گفت. من فقط همين قدر مى دانم و در حال حاضر ارتباطى با ايشان ندارم.»
وى در مورد مطالبى كه درباره وى به نقل از خانم جيسون در روزنامه مورد اشاره ذكر شده است، گفت: «تمام اين مطالب، نوشته هاى روزنامه است و من مسئوليتى در قبال آن ندارم، چيزى بوده كه خودشان نوشته اند و مسئوليت آن هم بر گردن خودشان است. اينها حرف من نيست.»

هیچ نظری موجود نیست: