چهارشنبه، اردیبهشت ۲۸، ۱۳۸۴

كشف يك محقق ايراني براي نامرئي كردن اجسام

به گزارش سرويس “نگاهي به وبلاگها”ي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) http://ml.blogfa.com آدرس وبلاگ“مصطفي”است،وي تحت‌عنوان“ كشف يك محقق ايراني براي نامرئي كردن اجسام”مي‌نويسد:


يك محقق ايراني در دانشگاه پنسيلوانيا به كمك يكي از همكارانش نشان داده است كه مي‌توان با استفاده از پرتوهاي پلاسمايي اجسام را نامرئي كرد.

ايده نامرئي كردن اجسام تا چندي پيش تنها در سطح داستانهاي تخيلي علمي نظير مرد نامرئي، اچ جي ولز، مطرح بود اما نادر انقطاع و آندرا آلو از دانشگاه پنسيلوانيا شيوه‌اي را پيشنهاد كرده‌اند كه با استفاده از آن مي‌توان با فناوريهاي موجود اجسام را تا حد زيادي غيرقابل رويت ساخت. به اعتقاد فيزيكدانان اين روش كاربردهاي متعددي در فناوريهاي نظامي مربوط به مخفي كردن و استتار اجسام خواهد داشت. در گذشته گروههايي از فيزيكدانان كوشيده بودند با روش موسوم به روش آفتاب پرست به استتار اشيا و ااجسام دست يابند. آفتاب پرست در زماني كه بر روي يك شاخه قرار مي‌گيرد، براي پنهان كردن خود از چشم دشمنان بدنش را به رنگ شاخه‌اي كه بر آن قرار دارد در مي‌آورد. به عنوان مثال ري آلدن از دانشگاه كاروليناي شمالي سيستمي از آشكارسازها و تابش كننده‌هاي نور را پيشنهاد كرد كه براي پنهان كردن يك جسم نظير آپارات سينما صحنه‌اي را در پشت سر جسم تصوير مي‌كند و جسم يا شيء مورد نظر را در شلوغي آن صحنه از پيش چشم بيننده محو مي‌سازد. محققان دانشگاه توكيو نيز بر روي نوعي پارچه تحقيق مي‌كنند كه بر همين مبنا عمل استتار را انجام مي‌دهد. در داخل اين پارچه دانه‌هايي نظير رشته تسبيح كار گذارده شده كه مي‌تواند صحنه‌اي را كه بر روي آن تابنده مي‌شود منعكس سازد و جسمي را كه اين پارچه بر آن پوشانده شده نظير بدن آفتاب‌پرست به رنگ محيط درآورده و به اين ترتيب آن را نامرئي سازد. اما انقطاع و همكارش از روش موثرتري بهره گرفته‌اند. در شيوه پيشنهادي آنها نوري كه از جسم بازتابيده مي‌شود به حداقل كاهش مي‌يابد و از آنجا كه رويت اجسام تنها در هنگامي ميسر است كه نور بازتابيده از آنها به چشم برسد در غياب اين بازتابش شيء يا جسم عملا نامرئي مي‌شود. جنبه اصلي در مدل پيشنهادي اين دو محقق استفاده از نوعي صفحه يا پرده از جنس پرتوهاي پلاسمايي است كه با امواج بازتابيده شده از سطح جسم تداخل مي‌كنند و آنها را از بين مي‌برند.

پرتوهاي پلاسمايي از جنس امواج الكترونيكي چگال هستند كه زماني به وجود مي‌آيند كه الكترونهاي روي يك سطح فلزي با ضرباهنگ خاصي به حركت درآيند. به گفته اين دو محقق لايه‌اي از اين ماده پلاسمايي مي‌تواند نور بازتابيده شده از سطح جسم را از بين ببرد البته به اين شرط كه تواتر نور بازتابيده شده به تواتر تشديد پرتوهاي الكترونيكي نزديك باشد. به گفته انقطاع براي همه نورهايي كه در طول موج مريي قرار دارند خود طبيعت بهترين سپر پلاسمايي را فراهم آورده. اين دو سپر عبارتند از پرده‌ها يا سطوحي كه از طلا يا نقره ساخته مي‌شوند. در مورد ديگر انواع طول موجها نظير مادون قرمز يا مايكروويو مي توان از ساختارهايي كه به صورت مصنوعي و با تركيب رديفهايي از سيم‌پيچها درست مي‌شوند براي ساختن سپر محافظ استفاده كرد. اين قبيل سپرها داراي خواص غيرمتعارف الكترومغناطيسي خواهند بود. محقق ايراني و همكارش با انجام محاسباتي نشان داده‌اند اجسام كروي يا استوانه‌اي كه با اين قبيل سپرها پوشيده شوند عملا نور بسيار كمي از خود باز مي‌تابند.

در عمل زماني كه اين اجسام در معرض نور مريي قرار داده مي‌شوند نوري كه از آنها به چشم مي‌رسد آنقدر اندك است عملا ديده نمي‌شوند. يك محدوديت اين فناوري آن است كه هر سپر مخصوص تنها براي يك طول موج خاص كار مي‌كند و به عنوان مثال جسمي كه در زير نور قرمز غيرقابل رويت شده اگر تحت پرتوهاي به رنگ سبز يا آبي قرار گيرد قابل مشاهده خواهد بود. نكته ديگر آنكه سپر نامرئي كننده زماني عمل مي‌كند كه طول موج با تابيده شده نزديك ابعاد خود جسم باشد. به اين ترتيب در مورد نور مرئي از اين سپر تنها براي مخفي كردن اجسام ميكروسكوپي مي‌توان استفاده به عمل آورد. اجسام بزرگتر تنها هنگامي از ديد پنهان مي‌شوند كه پرتوهاي با طول موج بلندتر به آنها تابيده شود. بنابراين با اين فناوري نمي‌توان افراد يا خودروها را نامرئي كرد. اما انقطاع معتقد است كه از اين فناوري مي‌توان در زمينه‌هاي ديگر نظير توليد موادي كه از برق زدن و درخشش اجسام جلوگيري مي‌كنند استفاده به عمل آورد. اين سپرها همچنين مي‌توانند مانع از تاثير نامطلوب نوري شوند كه از اجسام ريز پراكنده مي‌شود و به اين ترتيب مي‌توانند بازده ميكروسكوپ‌ها را افزايش دهند. يك كاربرد ديگر اين روش نامرئي كردن ماهواره‌ها در فضا است.
خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: نگاهي به وبلاگ‌ها

هیچ نظری موجود نیست: