دوشنبه، خرداد ۳۰، ۱۳۸۴

طراحى سيستم سرمايش و گرمايش خورشيدى خودرو

ايسنا: سيستم گرمايشى و سرمايشى ترموالكتريك با استفاده از انرژى خورشيدى با قابليت كاربرد در انواع خودروها و ساختمان ها از سوى دو مبتكر جوان طراحى و ثبت اختراع شد. جمشيد غفرانى، عضو جامعه مخترعان و مبتكران و مجرى اين طرح اظهار داشت: با توجه به مسئله تامين انرژى مورد نياز سيستم هاى حرارتى و برودتى الكترونيكى وسايل نقليه شهرى در اين طرح سيستمى با حجم كم ساخته شده كه با استفاده از انرژى خورشيدى و انرژى قابل شارژ باترى ليتيوم آيون تغذيه شده و قابليت استفاده در هر مكان را دارد. وى در تشريح قسمت هاى مختلف اين سيستم گفت: باترى هاى خورشيدى كه به صورت تاشو، باز و بسته مى شود به كمك نور خورشيد توليد الكتريسيته كرده و باترى قابل شارژ از نوع ليتيوم - آيون (Li- Aion) را تغذيه مى كند. غفرانى افزود: خروجى اين باترى ها كه معادل ۲/۲ آمپر ساعت و ۱۱ ولت انرژى است، به سمت مدار تايمر و تقسيم كنترل هدايت شده و ميزان برق مصرفى را بين دو فن بزرگ و كوچك و سنسور ترموالكتريك تقسيم مى كند. وى با اشاره به كليدهاى كنترل به كار رفته در اين سيستم اظهار كرد: در قسمت مدار تايمر براى جلوگيرى از آسيب رسيدن به بدنه و ترموالكتريك و نيز گرم شدن بيش از حد دستگاه، هر پنج ثانيه يك بار، سنسور ترموالكتريك به طور خودكار خاموش و روشن مى شود و از كليدهاى كنترل و LEDها براى مشخص شدن نوع خروجى، كم و زياد كردن دور موتور فن، كم و زياد كردن گرما و سرما و نيز خاموش و روشن كردن سيستم استفاده مى شود. اين عضو جامعه مخترعان و مبتكران ايران در خصوص كنترل گرماى زائد داخل وسيله نقليه گفت: هواى گرم ناكارآمد و زائد در زمان استفاده از تهويه هواى خنك، از طريق كاهنده گرما، فن كوچك و كانال تهويه هواى خروجى به خارج از سيستم هدايت شده و در نتيجه فن بزرگ از بخش خروجى هواى خنك را به سمت شخص استفاده كننده، هدايت مى كند. غفرانى در بيان مزاياى اين سيستم گرمايشى و سرمايشى به مواردى نظير تعبيه سيستم خروج گرماى زائد، استفاده بهينه از انرژى خورشيدى، طراحى ساده و كم حجم، قابليت اتصال به آداپتور جهت شارژ سريع در مواقع ضرورى و قابليت استفاده در انواع وسايل نقليه اشاره كرد. گفتنى است اين اختراع از سوى جمشيد غفرانى و زهرا ريحانى به ثبت رسيده است.

هیچ نظری موجود نیست: