شنبه، خرداد ۲۸، ۱۳۸۴

استفاده از پرتوهاى كيهانى براى رديابى سلاح هاى هسته اى

ايرنا: فيزيكدانان آزمايشگاه ملى «لوس آلاموس» سيستم تازه اى را طراحى كرده اند كه مى تواند با استفاده از پرتوهاى كيهانى كه دائماً زمين را بمباران مى كنند مواد هسته اى پنهان شده در انبارها را شناسايى و رديابى كند.
مسئولان امنيتى در حال حاضر براى رديابى اين قبيل مواد و سلاح ها از دستگاه هاى اسكن مجهز به پرتو ايكس يا پرتو گاما استفاده مى كنند و وسايط نقليه اى را كه مشكوك به حمل اين مواد هستند با كمك اين نوع اسكنرها مورد بازرسى قرار مى دهند.
اما اين پرتوها براى افرادى كه در اين وسايط نقليه قرار دارند خطرناك است و در عين حال قادر به نفوذ در ديواره هاى ساخته شده از سرب و آهن نيستند.
پرتوهاى كيهانى قادر به توليد ذراتى موسوم به «ميون» هستند كه در برخورد با عناصر سنگين راديواكتيو نظير پلوتونيوم و اورانيوم توليد مى شوند. «ميون»ها مى توانند از ديواره هاى ضخيم فولادى و سربى گذر كنند. نحوه عمل اين دستگاه ها به اين گونه است كه دو آشكارساز مجهز به اين پرتوها يكى در بالاى مخازن مشكوك و ديگرى در زير آنها جاى داده مى شوند. پرتويى كه از يك آشكارساز ارسال مى شود به وسيله آشكارساز دوم دريافت مى شود و دستگاه مى تواند با بازسازى نحوه انحراف مسير ذرات «ميون» نوع ماده اى را كه در ميانه قرار داشته مشخص سازد. يك نمونه با اندازه متوسط اين دستگاه در تابستان امسال آماده بهره بردارى خواهد شد.

هیچ نظری موجود نیست: