یکشنبه، آبان ۲۲، ۱۳۸۴

طرح بلندپروازانه دانشمندان روسي براي مقابله با زمين‌لرزه

دانشمندان روسي روشي را براي پيشگيري از اثرات مخرب زمين لرزه ابداع كرده‌اند كه براساس آن بايد قبل از به وقوع پيوستن زمين لرزه، نسبت به لغزاندن پوسته زمين درمناطق زلزله خيز اقدام كرد.

تحقيقات و آزمايش‌هايي كه اين اواخر به طور فعالانه توسط دانشمندان روسي در حال انجام است موجب شده تا شايعاتي از قبيل ساخت تسليحات جديد شنيده شود.

دانشمندان ايركوتسكي براي اختراع انقلابي خود پتنت (ثبت اختراع) دريافت كرده اند. طبق توضيحات دانشمندان با تاثير بر روي شكستگي بين لايه هاي تكئونيكي مي توان از وقوع زمين لرزه جلوگيري كرد.

آنها پيش از مطالعه و بررسي بر روي گسل بايكال به اين نتيجه رسيده اند و براي اينكه بدانند چه اتفاقاتي در داخل اين گسل بوجود مي آيد در لايه هاي دروني آن از سنسورهاي متعددي استفاده كردند.

دانشمندان توضيح دادند كه برروي گسل مورد آزمايش و مطالعه، ميزان تنش به حداكثر خود رسيده بود كه آنان با بمباران كردن اين گسل توسط مواد منفجره زيرزميني و دستگاههاي مخصوص لرزش الكتريكي به اين گسل حمله كردند كه پس از آن ميزان تنش به حداقل رسيده و حركت لايه هاي تكتونيكي تقريبا متوقف شده است.

با انجام اين آزمايشات در ايركوتسك صحبت از آن شد كه انستيتوي پوسته زمين در حال ساخت تسليحات تكتونيكي است. در جواب اين شايعات كارشناسان اعلام كردند كه از اين فن‌آوري مي توان در زمينه نظامي استفاده كرد اما هدف اصلي دانشمندان جلوگيري از به وقوع پيوستن زمين لرزه است.به گزارش ايسنا از وابستگي علمي صنعتي سفارت ايران در مسكو، دانشمندان درنظر دارند تحقيقات و آزمايشات خود را در مناطق عادي از سكنه ادامه دهند اما به دليل كمبود بودجه هنوز قادر به انجام آزمايشات بزرگترخود در منطقه بسيار وسيع نشده اند چرا كه تا به حال مساحت منطقه مورد آزمايش چند صد متر مربع بوده است.

منطقه‌اي كه دانشمندان براي ادامه آزمايشات پيشنهاد مي كنند صحراي گبي در مغولستان است زيرا منطقه بايكال جواب آزمايشات بزرگ را نمي دهد.

هیچ نظری موجود نیست: