سه‌شنبه، آذر ۰۸، ۱۳۸۴

کاوشگر ژاپنی 'موفق به نمونه برداری از يک سيارک شد

دانشمندان می گويند يک فضاپيمای ژاپنی به نخستين کاوشگری بدل شده که موفق به نمونه برداری از سطح يک سيارک می شود.

اين کاوشگر موسوم به "هايابوسا" - معادل ژاپنی شاهين - موقتا بر سطح سيارک آيتوکاوا فرود آمد و با پرتاب يک گلوله کوچک توانست مواد سطح سيارک در محل اصابت را لق کند تا امکان جمع آوری آنها پديد آيد.

دانشمندان معتقدند اين کاوشگر موفق شده مواد لق شده را جمع آوری کند با اين حال تنها پس از بازگشت کاوشگر به زمين در سال 2007 از اين موضوع مطمئن خواهند شد.

دانشمندان در گذشته مواد جمع آوری شده از سطح ماه را تجزيه و تحليل کرده اند، اما سيارک ها می توانند حاوی مواد به جا مانده از دوران تولد منظومه شمسی باشند.

دانشمندان آژانس اکتشافات فضايی ژاپن، ژاکسا، تاييد کردند که هايابوسا برای چند ثانيه در تماس با سطح آيتوکاوا قرار گرفته است.

اين سيارک هم اکنون در فاصله 290 ميليون کيلومتری زمين قرار دارد و دانشمندان فرود هايابوسا بر آن را به فرود يک جامبو جت در يک دره عميق و ناهموار تشبيه کردند.
کاوشگر يک گلوله کوچک فلزی را به سوی سطح سيارک شليک کرد و ظاهرا موفق به جمع آوری مواد غبارآلود سطح آن شد.

کيوتاکا ياشيرو، از سخنگويان ژاکسا، گفت: "به نظر می رسد فرآيند نمونه برداری به خوبی انجام شده باشد."

اسرار سماوی
هايابوسا برای بازگرداندن مواد جمع آوری شده از سيارک ها به زمين طراحی شده است
اين خبر پس از بروز يک رشته مشکلات برای فضاپيمای ژاپنی اعلام می شود.

يکشنبه گذشته، هايابوسا، برای نخستين بار بر اين سيارک که دارای گردشی محوری است فرود آمد اما در پی قطع تماس موقتی با زمين از نمونه برداری بازماند.

تلاشی جداگانه برای فرود آوردن يک روبات کوچک بر سطح سيارک نيز ناموفق ماند.

هايابوسا در ماه مه 2003 پرتاب شد و اوايل دسامبر بايد مدار اين سيارک را ترک کند و راه بازگشت به زمين را در پيش گيرد. انتظار می رود اين کاوشگر در ماه ژوئن 2007 در استراليا فرود آيد.

معاينه و بررسی نمونه های جمع آوری شده از سيارک احتمالا به گشوده شدن اسرار مربوط به چگونگی شکل گيری اجرام سماوی کمک خواهد کرد زيرا تصور می شود سطح سيارک ها، برخلاف سطح اجرام بزرگتر مانند سيارات و اقمار آنها، در طول زمان تغييری نکرده باشد.

طول آيتوکاوا، که نامش از هيديو آيتوکاوا، دانشمند ژاپنی برگرفته شده، 690 متر و عرض آن 300 متر است.
BBc

هیچ نظری موجود نیست: