شنبه، آذر ۰۵، ۱۳۸۴

طرح تازه ای برای 'بالابردن' سطح زمين ونيز

کارشناسان ايتاليايی راه حل عجيبی را برای جلوگيری از فرو رفتن شهر ونيز در آب پيشنهاد کرده اند.
در اين طرح آمده که بجای جلوگيری از پيشرفت آب، سطح زمين اين شهر را بالا ببرند.
طراحان اين طرح، پيشنهاد کرده اند که مقدار زيادی از آب دريا را به وسيله دوازده لوله، هر کدام به طول 12 متر، به خاک زير شهر تزريق کنند.
اين عمل باعث می شود که خاک زير زمين ونيز متورم شده و سطح زمين اين شهر در طول 10 سال حدود 30 متر افزايش پيدا کند.
با بالا آمدن سطح دريای آدرياتيک و افزايش تعداد جزر و مد اين دريا در ساحل، شهر ونيز که در شمال ايتاليا قرار دارد تدريجا به زير آب خواهد رفت.
دولت ايتاليا برای اجرای طرح بحث برانگيزی برای ساخت سدهای متحرکی که در هنگام مد با کمک يک کمپرسور باد، مانع از ورود آب دريا به مرداب محيط بر شهر می شود، حدود 4.5 ميليارد دلار هزينه کرده است.اجرای طرح ساخت سدهای متحرکی که در هنگام مد با کمک يک کمپرسور باد، آب دريا را به عقب می راند حدود 4.5 ميليارد دلار برای ايتاليا هزينه داشته است
اکنون هيئتی مرکب از مهندسان و زمين شناسان از دانشگاه پادوآ طرح تزريق آب به زير زمين را پيشنهاد کرده اند که به ادعای آنها هزينه آن فقط حدود 100 ميليون يورو خواهد بود.
اين هيئت معقتد است که با اجرای اين طرح سطح شهر ونيز نسبت به آب به همان ميزان که در طول سه قرن در آب فرورفته، بالا خواهد آمد.
رئيس اين هيئت می گويد که اين طرح جايگزين طرح ساخت سيل گيرها نيست بلکه می تواند در کنار آن از غرق شدن ونيز جلوگيری کند.
اما طرح اين هيئت نتوانسته برای همه قانع کننده باشد. کارشناسی که در اجرای طرح جلوگيری از فروريختن برج پيزا همکاری دارد، طرح بالابردن سطح زمين ونيز را يک اقدام ضعيف علمی - تخيلی خواند و هشدار داد که اين طرح ممکن است موجب خرابی ساختار شکننده ونيز شود.
اما شهردار ونيز که اين طرح نظرش را جلب کرده می گويد: "زمان آن رسيده که دوباره بالابردن سطح زمين شهر را بررسی کنيم."
ونيز در صد سال گذشته حدود 23 سانتيمتر در مردابی که محيط بر اين شهر است فرو رفته است.
در حال حاضر ونيز در 200 روز از سال پوشيده از آب است در حاليکه در اوايل قرن بيستم فقط هفت روز آب سطح اين شهر را فرا می گرفته است.
بيش از 50 مورد مد در بين سالهای 1993 و 2000 ثبت شده است که اين رقم در بين سالهای 1923 و 1932 فقط 5 مورد بوده است.
BBC

هیچ نظری موجود نیست: