شنبه، آذر ۰۵، ۱۳۸۴

دستگاه آزمايشي پيش‌بيني زلزله در مركز تحقيقات نجوم و و اختر فيزيك مراغه نصب شد

ايسنا :دستگاه پيش‌بيني زلزله براساس اندازه‌گيري گاز رادون توسط محققان ايراني در مركز تحقيقات نجوم و اخترفيزيك مراغه به صورت آزمايشي نصب شد.

دكتر عجب شيري‌زاده، رييس مركز تحقيقات نجوم واختر فيزيك مراغه اظهار داشت: اين دستگاه در راستاي يك طرح تحقيقاتي بين‌المللي به طور آزمايشي، همزمان در شهرهاي ورشو، نيومكزيكو، مراغه و چند شهر ديگر دنيا نصب شده و تلاش مي‌شود كه از اطلاعات آن در پيش‌بيني زلزله استفاده شود.

وي خاطرنشان كرد: اين دستگاه كه به صورت حسگر سنجش‌ گراست، اختلالاتي را كه بر اثر نفوذ گاز رادون در لايه‌هاي اتمسفر زمين در ميدان الكتريكي آن ايجاد مي‌شود اندازه‌گيري مي‌كند.

عجب ‌شيري زاده درباره ارتباط گاز رادون با زمين لرزه‌ اظهار داشت: حركات تكتونيكي كه در اعماق كره زمين اتفاق افتاده و در سطح زمين به صورت امواج زمين لرزه ظاهر مي‌شود، در اعماق زمين باعث آزاد شدن گاز رادون مي‌شود كه يك فاز اكتيو است. دستگاه‌هايي كه سنجش اكتيويته دارند در فيزيك هسته‌يي، اكتيويته آن را اندازه‌گيري كرده و يك منحني بر حسب زمان رسم مي‌كنند. معمولا وقتي گاز رادون از سطح زمين به لايه‌هاي اتمسفر نفوذ مي‌كند از آنجا منعكس مي‌شود كه دستگاه ما آنها را شناسايي مي‌كند.

دكتر عجب شيري زاده تصريح كرد: اگرچه اين تحقيقات مستقيما نجومي نيست ولي با توجه به ارتباطي كه با اتمسفر دارد، با همكاري دانشگاه صنعتي ورشو(لهستان) در اين طرح وارد شده‌ايم. در مرحله اول، داده‌هاي حاصل از اين دستگاه آزمايشي را بررسي مي‌كنيم و در ادامه در صورت موفق بودن طرح، دستگاه‌هاي مشابهي را در اقصي نقاط كشور نصب مي‌كنيم تا بتوان از آن‌ها در پيش‌بيني زمين‌لرزه‌هاي احتمالي و كاهش خسارات و تلفات اين بليه طبيعي استفاده كرد.

هیچ نظری موجود نیست: