یکشنبه، آبان ۲۲، ۱۳۸۴

پيدا شدن بقايای تمساح 'گودزيلا

بقايای فسيلی تمساحی که ١٤٠ مليون سال پيش حاکم اقيانوس ها بوده و به "گودزيلا" معروف است در پاتاگونيا، منطقه ای در جنوب آرژانتين و شيلی، کشف شده است.
دانشمندان اسم اين جانور ترسناک را بخاطر پوزه شبيه دايناسور و دندان های کج و معوجش 'گودزيلا' گذاشته اند.
هيئت پژوهشگران آمريکايی - آرزانتينی معتقدند که اين حيوان از ترسناک ترين درنده های جهان بوده و از خزندگان آبزی ديگر و موجودات بزرگ دريايی تغذيه می کرده است.
اسم رسمی اين جانور را که برای اولين بار در مجله ساينس معرفی شده داکوسورس اندينينسيس گذاشته اند.
برخلاف تمساح های امروزی اين حيوان کاملا در آب زندگی می کرده و بجای پا، باله داشته و طول آن از نوک سر تا انتهای دم چهار متر بوده و فک آن به تنهائی يک سوم متر درازا داشته است.
تمساح ها در فاصله ١٤٥ تا ٦٥ مليون سال قبل تکامل پيدا کردند و در سطح جهان پخش شدند.
بقيه انواع زنده تمساح های آبی فک های باريک و دندان های سوزنی شکل دارند که مناسب شکار ماهی های کوچک و نرم تنان ظريف است. اما اين موجود تازه کشف شده آرواره شبيه دايناسور و دندان های بزرگ اره مانند دارد.
ديه گو پل، يکی از پژوهشگرانی که در اين کشف شرکت داشته می گويد: "اين خصوصيات در دايناسورهائی شبيه تيراناسورس رکس هم وجود دارد. اما هيچ کس تصور نمی کرد که يک تمساح آبی هم اين مشخصات را داشته باشد."
زولما گاسپارينی، زيست شناس دانشگاه ملی لاپلاتا در آرژانتين، اول بار با نمونه ای از گودزيلا در سال ١٩٩٦ در آبگير نئوکوئن، که زمانی خليج عميقی در کناره اقيانوس آرام بوده، برخورد کرد.
زولما گاسپارينی در کنار جمجمه پيدا شده
اما يافته های او فقط قطعات کوچکی بودند که اطلاعات اندکی از اين جانور و طبيعت و نحوه زيستش ارائه می دادند.
اما اخيرا دو نمونه ديگر از جمله يک جمجمه فسيلی کامل از اين جانور پيدا شده است.
تحليل کامپيوتری از استخوان های پيدا شده اين جانور نشان می دهد که د. اندينينسيس از خاواده تمساح هاست. دانشمندان معتقدند اين جانور عادات تغذيه ای متفاوتی از همدوره های خودش پيدا کرده بود.

شکل و اندازه آرواره اين جانور نشان آنست که از مهره داران و خزندگان بزرگ آبزی مثل ايکتيسوروس تغذيه می کرده و نه از ماهی های کوچک.

هیچ نظری موجود نیست: