دوشنبه، آبان ۳۰، ۱۳۸۴

سردترين نقطه‌ كشف شده جهان

ايسنا: تلسكوپ فضايي هابل موفق به تصويربرداري از يك سحابي شد كه به گفته دانشمندان، سردترين نقطه‌ كشف شده جهان است كه دماي آن تنها يك درجه بيشتر از صفر مطلق است.

به گزارش سرويس «علمي» خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، اين مكان، توده گازي است كه در فاصله دور از ستاره‌اي كه در مرحله دوم زندگي اش قرار دارد، خارج مى شود. اين توده گاز كه سحابي «بومرنگ» است، جزو جوانترين گروه از سحابي هاست كه جزئيات آن توسط تلسكوپ فضايي هابل مشاهده شده است.

به نظر مى رسد ستاره مرده مركزي، اين گاز را با چنان سرعتي از خود خارج كرده كه گاز، سرد شده و دماى آن به اندازه‌اى رسيده كه حتي سردتر از اشعه زمينه‌يي كيهاني است كه كل عالم را مي پوشاند.

تصوير تلسكوپ هابل، سحابى سياره‌اى جوانى را در صورت فلكي «قنطورس» نشان مي دهد كه پنج هزار سال نوري از ما فاصله دارد.

سحابي سياره‌اي در اطراف يك ستاره مركزي روشن، زماني كه ستاره در آخرين مرحله از زندگي خود گازهايي را به خارج مي فرستد، شكل مي گيرد.

در سال 1995 منجمان دريافتند كه اين مكان سردترين نقطه اى است كه تاكنون خارج از يك آزمايشگاه زمينى كشف شده، به طوري كه دماى آن 272 - درجه سانتي‌گراد، يعنى يك درجه گرمتر از صفر مطلق است؛ حتى پرتوهاى زمينه‌يي كيهانى 270 - درجه سانتي‌گرادى هم گرمتر از اين سحابى است. به اين ترتيب، اين سحابى تنها جرمى است كه دمايى پايين تر از اشعه زمينه‌يي كيهانى دارد.

تصوير اخير هابل، كمان‌هاى كمرنگ و ميله هاى شبح مانندى را در گاز منتشر شده از سحابى مشخص مى كند. اين سحابى كاملا متفاوت با ديگر انواع خود كه مشاهده شده‌اند به نظر مى رسد.

محققان تصور مى كنند اين توده گاز آن قدر جوان است كه زمان كافى براى شكل گيرى ساختار متقارن آن وجود نداشته است. به گزارش ايسنا از سازمان زمين‌شناسي، آنها احتمال مى دهند سرماى قابل ملاحظه ابرهاى گازى، اثر هسته غير عادى ستاره باشد.

به نظر مى‌آيد اين ابرها توسط باد شديدى با سرعت 500000 كيلومتر در ثانيه كه گازهاى بسيار سرد را در فاصله‌اى دور از ستاره مركزى جا به جا مى‌كند، به وجود آمده باشد.

اين ستاره مرده، هر سال مقدارى از جرم خود را به اندازه يك هزارم جرم خورشيد از دست مى دهد و اين فرآيند، احتمالا تا يك هزار سال ادامه دارد.

مقدار جرم از دست رفته، ده تا صد برابر بيشتر از جرمى است كه در اجرام مشابه ديگر از بين مى رود.

اين توسعه سريع و سرد شدن‌هاى بعدى باعث شده تا ناحيه كشف شده، سردترين منطقه از كيهان خوانده شود.

هیچ نظری موجود نیست: